Consortium voor technologie en kennis gepersonaliseerd voedingsadvies

2 december 2016
Nieuws
Het Personalised Nutrition and Health consortium (PNH) onderzoekt welke technologieën en kennis nodig zijn om wetenschappelijk onderbouwd en gepersonaliseerd voedings- en gezondheidsadvies te leveren. Hiermee willen Wageningen University & Research en TNO consumenten ondersteunen in het maken van gezonde keuzes en bedrijven helpen extra waarde te bieden aan de klant. Het consortium is een publiek-private samenwerking tussen winkeliers, de voedingsindustrie, voedselexperts, technologie- en ICT-bedrijven en psychologen en sociologen.

Persoonlijke en gezonde levensstijl

Het consortium streeft ernaar consumenten een steuntje in de rug te bieden, in elke stap van hun dagelijks leven. Zo krijgen gebruikers tips voor het bereiden van voedsel, en worden er suggesties gegeven voor de beste voedselkeuzes. Er zullen manieren worden aangereikt om voeding en gezondheid in de gaten te houden. Het streven van het consortium is zorgen dat dit advies per individu wordt afgestemd. Zo willen de partners binnen het consortium consumenten ondersteunen echte verandering te vinden en een gezonde levensstijl vol te houden.

Eén maat past niet iedereen

Ieder mens is anders. Mensen verschillen in genetisch opzicht van elkaar, maar ook wat betreft sociaal milieu waarin zij zich bevinden, hun fysieke en mentale welzijn, gewoontes, voorkeuren en kennis. Een prachtig advies voor de ene mens, hoeft dan ook niet hetzelfde effect te hebben op iemand anders.
Door voedseladviezen op maat mogelijk te maken, kunnen consumenten zelf bepalen welke gezonde keuze voor hen de juiste is. Keuzes die niet alleen aansluiten op hun lichaam, maar ook op hun levensstijl en sociale omgeving.

Het personaliseren van deze keuzes moet het voor mensen makkelijker maken zich te committeren aan een gezonde levensstijl. Voor de maatschappij houdt dit in dat welvaartsziekten als overgewicht en diabetes gemakkelijker te voorkomen worden.

Waardevolle inzichten

Bedrijven kunnen de inzichten, die de (deel)projecten vergaren, inzetten om klanten extra waarde te bieden. Zo kunnen zij adviezen of boodschappenlijstjes op maat ontwikkelen. Of denk bijvoorbeeld aan apps, waarmee consumenten gemotiveerd worden hun gedrag aan te passen. De big data die hiermee verzameld wordt is ook voor de bedrijven zelf waardevol. Zij kunnen hiermee immers de gezondheidseffecten van producten onderbouwen, of onderzoek doen naar voeding, gezondheid en gedrag. De kennis die dit oplevert draagt bij aan een gezondere maatschappij en effectievere producten en diensten.

Partners van het programma

Het consortium bestaat uit deelprojecten van twee of drie jaar. Partners kunnen ervoor kiezen te participeren in het gehele programma, of in delen ervan. Het programma is open voor nieuwe partners. De huidige partners zijn Philips, Google Food, Menzis, retailbedrijven Albert Heijn en Jumbo, zuivelproducent FrieslandCampina, data provider PS in foodservice, ICT bedrijven Noldus Information Technology en SmartWithFood, en eHealth bedrijven VitalinQ Lifestyle Support, Sense Health , NIPED en Vital 10.