Search
Close this search box.
Search

Stichting Sprank wilde meer keuzevrijheid op gebied van ICT

‘We komen uit een situatie waarbij we sterk afhankelijk waren van de keuzes van onze ICT-leverancier, daar wilden we van af. Met Unica Schutte ICT als nieuwe ICT-partner hebben wij meer keuzevrijheid in oplossingen, waarbij wij samen met hen besluiten kunnen nemen.’ Dat zegt Stichting Sprank, een organisatie die zorg en ondersteuning biedt aan mensen met een verstandelijke beperking op circa 30 locaties door heel Nederland.

Stichting Sprank koos voor Unica Schutte ICT als ICT-dienstverlener, waarbij de ICT-omgeving vanuit het cloud portfolio aangeboden wordt. Het platform wordt vanuit het datacenter van Unica Schutte ICT gefaciliteerd en is gebaseerd op Microsoft technologie. Daarnaast maakt Stichting Sprank gebruik van diverse onderdelen uit het telecom en connectivity portfolio. Zo is elke vestiging van Stichting Sprank voorzien van een wifi-verbinding en zijn medewerkers gefaciliteerd in hun zakelijke communicatie met de mobiele telefonie-oplossing.

Databeveiliging

Stichting Sprank liep met haar oude ICT-omgeving tegen een aantal knelpunten aan. De eisen en wensen aan de beveiliging van de ICT-omgeving veranderden. ‘Wij zijn een zorginstelling waarbij met vertrouwelijke cliëntgegevens gewerkt wordt. De privacy van onze cliënten is natuurlijk prioriteit, dus wij wilden geen risico lopen op een datalek. Onze ICT-omgeving was aan vernieuwing toe om aan de nieuwe eisen omtrent databeveiliging te kunnen voldoen. Toen is de keuze gemaakt om onze omgeving te migreren naar het datacenter van Unica Schutte ICT’, aldus Jaap Rozema, ICT-manager bij Stichting Sprank.

Van hoge afhankelijkheid naar zelf ‘in control’

‘We komen uit een situatie waarbij we sterk afhankelijk waren van de keuzes van onze ICT-leverancier, daar wilden we van af. Met Unica Schutte ICT als nieuwe ICT-partner hebben wij meer keuzevrijheid in oplossingen, waarbij we samen met hen besluiten kunnen nemen. Doordat je als klant meegenomen wordt in het proces, kunnen we de inrichting van onze ICT-omgeving mede bepalen. Op het moment dat wij iets nieuws willen, diept Unica Schutte ICT de vraag uit en zorgt voor meerdere keuze-opties. Vervolgens wordt samen met ons de keuze gemaakt voor de juiste oplossing. Dat Unica Schutte ICT zo goed meedenkt, geeft een gevoel van vertrouwen. Ook de beveiliging van onze ICT-omgeving is nu goed geregeld. Met de mogelijkheid om zelf uit meerdere producten en diensten te kunnen kiezen, zijn wij zelf in control’, vertelt Rozema.

Belang van ICT

Stichting Sprank maakt onderscheid in werkplek-ICT, telefonie en domotica-oplossingen. Unica Schutte ICT faciliteert in een moderne werkplek en mobiele telefonie. ‘We hebben 130 vaste werkplekken en 100 flexibele werkplekken. Deze werkplekken worden gefaciliteerd vanuit het datacenter van Unica Schutte ICT. Uitval van ICT heeft geen doorslaggevende invloed op onze zorg, maar zeker na de uitrol van het ECD is een goede werking van de werkplek-ICT wel belangrijker. Met het ECD kunnen we immers gemakkelijker en sneller onze cliënten van de juiste zorg voorzien. Als we niet bij die gegevens kunnen, zorgt dat voor vertraging van de werkzaamheden. Om dit te voorkomen maken wij gebruik van de 24*7 clouddienstverlening van Unica Schutte ICT. Hiermee is de kans op systeemuitval nihil.’

Regierol ICT-afdeling

Stichting Sprank was op zoek naar een regierol, waarbij de organisatie zelf kon bepalen welke producten het afneemt. Met Unica Schutte ICT als ICT-partner is dat gelukt. ‘Onze ICT-afdeling is de eerstelijns servicedesk van de organisatie, waarbij wij de prioriteiten bepalen van binnenkomende verzoeken. Er is ‘delegation of control’, waarbij wij zelf basiswijzigingen kunnen doorvoeren en machtigingen kunnen verdelen. Nieuw personeel kunnen wij zelf voorzien van accounts. Indien verzoeken binnenkomen die geen basiswijzigingen zijn, schakelen wij de hulp in van Unica Schutte ICT, onze tweedelijns ondersteuning. Het is nu mogelijk om zelf de regie uit te oefenen in de strategische samenwerking met Unica Schutte ICT’, besluit Rozema.

Meer weten over ICT-oplossingen in de zorg? Klik hier.

Tom Xhofleer

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
thuisarts.nl
Samenwerking voor verdere uitbreiding Thuisarts.nl
digipunt
DigiPunt Zuyderland ondersteunt digivaardigheid
AI-model huidkanker
Risico op huidkanker voorspellen met AI-model
diabetestools
Digitale diabetestools bieden te weinig klinische voordelen
Volg jij ons al?