Blog Ulco Schuurmans: Beleef eHealth met Virtual en Augmented Reality

10 november 2015
Ulco_Schuurmans_2
Apps
Blog
Het kan allemaal met Virtual en Augmented Reality. Al dan niet ondersteund met een 360 graden brilletje en een video-app op de smartphone of tablet. Waar gaat dit nu eigenlijk over? In feite om effectieve kennisoverdracht en gedragsveranderingen door het zelf ervaren en beleven. 

Wanneer blijft iets hangen?

Het is al jaren bekend dat het lezen van teksten meer doet onthouden dan het gesproken woord, respectievelijk iets van 40 en 20% daadwerkelijk overgedragen. Een videoclip verhoogt de overdrachtswaarde naar 60% en maak je het nog eens interactief (simulaties en games)  dan komt de doelmatigheid uit op rond de 70%.

Onderdompelen in een ervaring

Een dimensie verder gaat het ‘onderdompelen in’ (immersive), waarbij een levensechte ervaring en beleving de kennisoverdracht verhoogt tot ruim 80%. Daarnaast vinden de gebruikers het ondergaan van immersive technieken gewoon leuk. Evenementen, theaters en pretparken passen dit soort technieken al in indrukwekkende vormen toe. Het publiek smult er van.

Virtual Reality vanaf € 2,50

Sinds de komst van kartonnen vouwsetjes – vanaf € 2,50 - die van je Smartphone een VR-bril maken, krijg je de virtuele en augmented realiteit gewoon thuis op de eigen neus. Bovendien komen de Oculus Rift en de Hololens van Microsoft eraan. Zo’n bril creëert de 360 graden kijkomgeving waarin de gebruiker alle kanten op kan bewegen en activiteiten onderneemt. Bij Virual Reality (VR) bouwt de software (app) het beeld op de display zelf grafisch op. Bij Augmented Reality (AR) gebruikt het system bestaande (omgevings-)beelden.

Wat is nu de meerwaarde voor de eHealth?

Gezondheid, Welzijn en Leefstijl Als eerste Gezondheid, Welzijn en Leefstijl (GLW) zijn voor een belangrijk deel gedrag. Verander het gedrag positief en de GLW verbetert. VR en AR brengen de eigen GLW,  het lichaam en psyche aansprekend in beeld. Hoe werkt ons lichaam? Wat doen vetten, alcohol, roken of drugs daar mee? Hoe helpt beweging en letten op calorieën tegen overgewicht? Beleef het zelf! Gezondheidsvoorlichters hebben hier behoorlijke verwachtingen van. Het psychosociale domein Binnen het psychosociale domein vormt VR/AR een nieuw werkveld voor begeleiding en therapie. Van opvoedingsondersteuning en het verbeteren van de sociale vaardigheden of gedrag tot het aanpakken van angsten, pleinvrees, depressie en posttraumatische stressstoornissen aan toe. Een aantal GGZ-instellingen zijn er al volop mee aan de slag. Inleven in de situatie van de ander Van een andere orde zijn de mogelijkheden om je als hulpverlener  in te leven in de ziekt of beperkingen van de cliënt of patiënt. Hoe ziet de wereld van iemand met dementie, Alzheimer, autisme of lvg er eigenlijk uit? Hoe ervaart deze person diens omgeving en kwaliteit van leven? En hoe verloopt de communicatie in deze? Kruip daarvoor met VR / AR in de huid van de cliënt en leer zo hoe je betere zorg kunt verlenen. Opleiden, simuleren of oefenen Andere bekende medische toepassingen van VR / AR zijn het opleiden of oefenen met simulaties van medische handelingen en virtueel opereren op afstand. En de patiënt kan vooraf belijken en ervaren wat een te ondergane ingreep inhoudt.

Veelbelovende resultaten

De groeiende populariteit van VR en AR berust op de snel toenemende beschikbaarheid van de benodigde techniek en toepassingen. Zoals gezegd, brillen zijn er al vanaf € 2,50. Het aantal geschikte apps neemt toe en die zijn deels gratis. Gerenommeerde instituten brengen goed werkende programma’s uit. En je kunt zelf ook al in 360 graden opnemende camera’s voor een redelijke prijs kopen. Er is wel een kanttekening.  De techniek is nog vrij jong. Weliswaar zijn de eerste resultaten veelbelovend maar op de langere termijn valt nog niet veel van (blijvende) resultaten te zeggen. Ulco Schuurmans Arts Maatschappij & Gezondheid GGD Hart voor Brabant