Digitale informatie bij de huisarts

27 november 2018
Two doctors discussing patient notes in an office pointing to a
Digitalisering
Blog

Hoewel de eerste zin van veel artikelen over het gebruik van technologie in de huisartsenzorg vaak een verzuchting is over hoe langzaam het allemaal gaat, zijn er in de dagelijkse praktijk mooie lichtpuntjes te ontdekken. Bijvoorbeeld het gebruik van thuisarts.nl.

In een informeel gesprek hierover gaven twee huisartsen (ter info: beiden ruim boven de 60 jaar en destijds hun praktijk gestart met papieren dossiers en geheel vrij van computers) aan dat ze dit een mooie bron van informatie vinden, waarnaar ze patiënten graag verwijzen. De informatie is zorgvuldig samengesteld, gemaakt door inhoudsdeskundigen, goed leesbaar en overzichtelijk weergegeven. Ook is de informatie niet commercieel, en daarmee onafhankelijk. Sommige pagina’s verwijzen, ook weer op een overzichtelijke manier, door naar andere relevante informatie. Minpuntje: er is ook veel informatie over met name wat zeldzamere aandoeningen nog niet beschikbaar. Nog belangrijker minpuntje: het is allemaal in het Nederlands, en  het is toch nog allemaal voornamelijk informatie met tekst. Dat betekent dat deze informatie bij mensen die ofwel de taal niet spreken, ofwel niet beschikken over een zeker mate van taal- en leesvaardigheid, veel minder toegankelijk is. Een van de huisartsen die ik sprak gaf aan vaak samen met patiënten, ook en juist van niet-Nederlandse afkomst, informatie op te zoeken op internet. Af en toe via thuisarts.nl, maar ook hij gebruikt andere bronnen, met name Wikipedia. Aan de hand van de situatie kijkt hij samen met patiënten naar deze informatie. Wat hij zo fijn vindt van deze bron, is dat er vertalingen mogelijk zijn. [caption id="attachment_29424" align="aligncenter" width="640"] De vertaalfunctie in Wikipedia is voor huisartsen een uitkomst die samen met patiënten, van niet-Nederlandse afkomst, informatie op internet opzoeken.[/caption]   Voor (heel) veel patiënten een eye-opener (niemand weet het eigenlijk), dat je overzichtelijk in verschillende talen informatie kunt krijgen. Wat daar dan weer een mogelijk nadeel van is, is dat de informatie niet door een filter van experts gegaan is, zoals bij thuiszorg.nl. De huisarts moet wat meer sturen en meekijken doorgaans. Wellicht zijn er meer digitale mogelijkheden die huisartsen gebruiken, om hun patiënten te voorzien van informatie waar ze echt wat aan hebben omdat het toegankelijk is qua taal en begrijpelijkheid. Het zou mooi zijn als de mogelijkheden van bijvoorbeeld Wikipedia (vele talen beschikbaar) en thuiszorg.nl (gecontroleerd en niet commercieel) kunnen worden gecombineerd. Ik ben benieuwd hoe andere huisartsen het Internet gebruiken om hun patiënten te ondersteunen met informatie. Er zijn ongetwijfeld nog meer mogelijkheden. Stuur uw reactie aan redactie@icthealth.nl