Pas wanneer je dergelijke grote vragen durft te stellen, kun je grote innovatiestappen maken. En durf je deze stappen te maken, dan pas ga je met disruptieve innovatie in de praktijk voorbij aan de hype, schrijft Wouter Wolters (Buro Wisselstroom) in dit vijfde deel van zijn blogreeks (lees hier deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4).
Maar hoe dan?
We kunnen in de zorg veel leren van hoe disruptieve innovatie aangepakt wordt door start-ups en grote spelers in het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld door te kijken naar de manier waarop hun dienstverlening organiseren, hoe zij hun eigen werkprocessen daarnaar vormen en daarmee zich flexibeler kunnen aanpassen aan klantbehoeften en ontwikkelingen in de maatschappij. De hamvraag is dan natuurlijk: “hoe kunnen we in de zorg profiteren van de methoden die in het bedrijfsleven worden ingezet om disruptief te innoveren?” Gerichte innovatie start niet bij technologie maar altijd bij onderzoek naar waar het het meest loont om te innoveren. Een goed startpunt is nagaan waar de grootste pijn zit van je cliënten of patiënten. Het maken van een klantreis of service blue print zijn goede methoden om dit te doen.No pain, no gain
Om eerst op hoofdlijnen een indruk te krijgen van waar de grootste pijn zit, is onderstaande pijnpunten-model van Rachel Botsman zeer bruikbaar. Op basis van jarenlang onderzoek toont ze met het model vijf pijnpunten die de meeste aanleiding gaven voor disruptieve innovatie. Met het model ga je na welke veelvoorkomende aanleidingen voor innovatie ook op jouw organisatie van toepassing zijn. Vervolgens kijk je of je dit kunt omkeren door het tegenovergestelde te doen. In deze vijfdelige blogserie gaan we in elke blog in op een van de pijnpunten uit het model. In deze laatste blog richten we ons op het pijnpunt beperkte toegang.Beperkte toegang
Denk bij het pijnpunt van beperkte toegang onder meer aan beperkte openingstijden, gebruikersvoorwaarden, afhankelijkheden van tijd en plaats, beperkte toegang tot topspecialisten maar ook om hoge kosten of de vereiste kennis die nodig is om gebruik te kunnen maken van een product of dienst. Een mooi voorbeeld van onbeperkte toegang tot specialistische kennis en vaardigheden is diagnose.me. Het platform stelt je in staat om vragen te stellen ten aanzien van je medische kwestie/ aandoening. Denk daarbij aan vragen als:- Is de voorgestelde behandeling de juiste voor mij?
- Welke alternatieven zijn relevant voor mij?
- Wat kun je zien op mijn MRI-scans?
- Wat zijn de nieuwste inzichten ten aanzien van mijn aandoening en voorgestelde behandeling?
- Waar krijg ik de beste behandeling?