Programma

Blog
Artikel delen

Hoe kan ik na 1 mei communiceren met mijn zorgteam?

Afgelopen week vertrok ik naar een zonnige bestemming. Genieten na een onzekere januari maand, met veel pijn. Gelukkig waren mijn artsen de afgelopen periode goed bereikbaar. Toen de pijn ondraaglijk werd mailde ik de verpleegkundig specialist, waar ik dezelfde middag terecht kon. Er werden röntgenfoto’s gemaakt. Via whatsapp regelde ik een tweede opinie in een…

Tags

Innovation Partner

Deel dit artikel

Afgelopen week vertrok ik naar een zonnige bestemming. Genieten na een onzekere januari maand, met veel pijn. Gelukkig waren mijn artsen de afgelopen periode goed bereikbaar. Toen de pijn ondraaglijk werd mailde ik de verpleegkundig specialist, waar ik dezelfde middag terecht kon. Er werden röntgenfoto’s gemaakt. Via whatsapp regelde ik een tweede opinie in een ander ziekenhuis. Omdat de pijnmedicatie in afstemming met de huisarts loopt verstuurde ik via een e-consult een update van mijn situatie. Mijn huisarts stuurde een attente mail terug inclusief tips.

Op Facebook schreef ik over de pijn en dat ik baalde dat ik nu niet aanwezig kon zijn bij de eHealth week. Onze IKONE agenda stond propvol: workshops patiënt inclusief innoveren, een patiënt experience, lezingen en diners. Op een na, konden alle activiteiten door gaan vanwege ons geweldige team. Toch miste ik ontmoetingen. De verpleegkundig specialist las mijn Facebook post en mailde een link naar een YouTube filmpje. Zomaar, schreef hij, omdat hij aan dit liedje moest denken.

Drie dagen voor de vakantie kreeg ik per brief een oproep voor controle bij mijn medisch specialist. Over vier weken, op mijn verjaardag. Doktersbezoek en verjaardagsvisite op een dag is met mijn lijf geen goede combinatie. Ik belde naar het secretariaat en vroeg of de afspraak verzet kon worden. ‘We hebben geen mogelijkheden. Dan viert u uw verjaardag toch gewoon ‘s avonds?’, zei ze kordaat. ‘Zo eenvoudig is dat niet, vanwege de aard van mijn aandoening’. Na uitgebreide uitleg vroeg ik: ‘heeft u echt niet een ander plekje? Of is het een idee dat ik later nog eens terugbel? Wie weet valt er een patiënt uit?’ Nog krachtiger hoorde ik: ‘Dat heeft geen zin’. Ik voelde dat ik er niet doorheen kwam en bedankte.

Op diezelfde vrijdagmiddag werd ik steeds bezorgder. Is het wel vertrouwd op vakantie te gaan? Wat wilde ik graag een contactmoment met de arts. Ik besloot te mailen en schreef hoe bezwaard ik mij voel dat ik mail om te vervolgen met twee vragen: of het veilig is op vakantie te gaan en of de afspraak verzet kan worden. Na een ‘out of office reply’ besloot ik te vertrouwen op een veilige en fijne vakantie. En dan, kort voordat we opstijgen, ontvang ik een mail. Geruststellende woorden en de afspraak zal natuurlijk verzet worden. ‘Fijne vakantie!’, schrijft ze.

Wat is het fijn dit type contact te hebben. Zeker wanneer je meer dan tien specialisten hebt.

Verschrikt lees ik dan ook op twitter dat dit per 1 mei verboden is. Ik begrijp de privacy issues maar al te goed en dat is essentieel. Tegelijkertijd: hoe snel en hoe kunnen we deze zorg regelen binnen beveiligde omgevingen? Mijn ziekenhuis biedt überhaupt geen e-consult aan. Ik kan e-consulten ook niet doorsturen naar dokters in andere ziekenhuizen of delen tussen huisarts en specialist. Ik kan geen mantelzorgers aanhaken. Hoe zal ik na 1 mei communiceren met dit zorgteam? Ik besluit opnieuw te vertrouwen. Nu op veilige en fijne blended zorg. Wie stuurt geruststellende woorden?

Tags

Innovation Partner

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen