9 augustus 2017 Apps

Communicatie-app beterDichtbij bij zeven ziekenhuizen in gebruik

De communicatiedienst BeterDichtbij wordt inmiddels bij zeven regionale ziekenhuizen en omringende huisartsenpraktijken gebruikt. Dat meldde initiatiefnemer SAZ deze week. Ook is het aantal functies van de app uitgebreid en neemt het aantal gebruikers snel toe.

Tags

  • Apps
  • Artsen
  • ICT
  • Medisch specialisten
  • Patiënten

Gast auteur

Deel dit artikel

De Vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) lanceerde in oktober 2016 de gratis dienst BeterDichtbij. Het doel van de app is om mensen een veilige en laagdrempelige contactmogelijkheid te bieden met het ziekenhuis in hun regio. Het gaat veelal om kleine vragen die men anders niet zo eenvoudig aan de juist medisch specialist kan stellen.

Het concept werd in oktober 2016 uitgerold bij vier regionale ziekenhuizen: het Röpcke-Zweers Ziekenhuis, BovenIJ Ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel. Patiënten konden hier de app gebruiken om in een beveiligde omgeving persoonlijke vragen stellen aan hun eigen ziekenhuis of arts en onderzoeksuitslagen ontvangen op hun telefoon. Ook niet-patiënten in de regio kunnen BeterDichtbij gebruiken.

Brede doelgroep aanspreken

BeterDichtbij moet een brede doelgroep aanspreken, in tegenstelling tot veel diensten en apps die ontwikkeld zijn voor specifieke patiëntengroepen en mensen die al verwezen zijn, bijvoorbeeld zwangere vrouwen. Verbinding in de regio is één van de strategische pijlers van BeterDichtbij.  De dienst en bijbehorende app is ontwikkeld door ‘digital agency’ Mirabeau, dat anderhalf jaar geleden begon met het ontwikkelen van een serviceconcept voor zorgtoepassingen. De app is te downloaden in de App Store en in Google Play en is te gebruiken op smartphone, tablet en op pc.

Beperkte uitbreiding deelnemende ziekenhuizen

Er zijn 33 ziekenhuizen bij de SAZ aangesloten. In oktober 2016 was het de verwachting dat in 2017 nog eens acht regionale ziekenhuizen aan zouden sluiten na de eerste vier, terwijl ook het aantal functies van de app uitgebreid zou worden. Het aantal nieuw aangesloten ziekenhuizen blijft nog wat achter, ruim tien maanden na de lancering. Erbij gekomen zijn: het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, het LangeLand Ziekenhuis en Pantein in Boxmeer.

BeterDichtbij is zo gebouwd dat de app eenvoudig uitgebreid kan worden met andere functies in de toekomst, zoals direct een afspraak maken, uitslagen delen, of zelf pijn-metingen doorgeven. De SAZ meldt nu ook dat er vier functies toegevoegd zijn aan de basisfuncties:

  1. Een foto sturen naar de arts om een probleem toe te lichten. Net als in WhatsApp, maar beter beveiligd.
  2. Meerdere gesprekken tegelijk voeren. Wie door meerdere artsen of andere zorgverleners is uitgenodigd om BeterDichtbij te gebruiken, kan na inloggen binnen de beveiligde omgeving ook met meerdere artsen of andere zorgverleners tegelijkertijd appen.
  3. Smileys en andere emoticons appen ter aanvulling van het uitwisselen van teksten en foto’s.
  4. Informatie checken over de eigen huisartspraktijk of ziekenhuis, zoals parkeergelegenheden of de beste tijd vinden om met een assistente te bellen. Dit staat op een overzichtelijke pagina in de app.

Volgens een ander nieuwsbericht van SAZ zijn er vijf goede redenen om de app te gebruiken:

  1. Direct contact met de eigen (huis)arts of andere zorgverlener.
  2. Zelf bepalen wanneer er ge-appt wordt.
  3. Berichten altijd en overal nog eens na kunnen lezen
  4. Makkelijk te gebruiken, net als SMS en WhatsApp
  5. Veilig en betrouwbaar met elkaar in gesprek

Tags

  • Apps
  • Artsen
  • ICT
  • Medisch specialisten
  • Patiënten

Gast auteur

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen