Programma

Nieuws
Artikel delen

LUMC experimenteert met HoLoLens voor studie-ondersteuning

Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) beschikt sinds kort over een zelf ontwikkelde app die het mogelijk maakt om studenten met behulp van een AR (augmented Reality) bril ondersteunend lesmateriaal aan te bieden. Bijvoorbeeld een hologram van een 3-dimensionaal anatomisch model van het onderbeen.

Tags

Deel dit artikel

Dr. Beerend Hierck, docent op de afdeling Anatomie en Embryologie van het LUMC, schrijf in een blog over de voordelen van AR. Hij maakt daarbij nadrukkelijk onderscheid met virtual reality (VR), aangezien de gebruikte bril de omgeving gewoon toont en niet vervangt met een virtuele omgeving. De bril die gebruikt wordt is de HoloLens van Microsoft, in feite een draagbare en draadloze Windows 10-computer.

Beelden die de werkelijkheid om gebruikers heen aanvullen – zoals het genoemde hologram, worden geprojecteerd aan de binnenkant van de brilglazen. Immersive experience is dat de fictie wordt op zo’n manier toegevoegd aan de werkelijkheid, dat ze in je hoofd één worden.  ‘Vanuit het onderwijs levert dat een interessante situatie op,’ schrijft Beerend Hierck. ‘Je kunt materiaal toevoegen aan de onderwijsruimte. De studenten uit mijn mentorgroep vinden het prototype van de app al helemaal geweldig!’

Met de app blijft het idee van een werkcollege overeind volgens de docenten kan de student om het hologram heenlopen en er iets mee doen. Zo kan de enkel van het hologram meebewegen met de enkel van de student. ‘Je ziet op deze manier wat er tijdens het wandelen gebeurt in je eigen enkel.  Daarmee wordt het hologram echt van jou en ga je ermee experimenteren. Ondanks het feit dat mixed reality nog niet grootschalig toepasbaar is in het onderwijs, voorspellen alle experts dat het groter zal worden dan virtual reality.’

Co-creatie

De ontwikkeling van apps voor de HoloLens gebeurt met behulp van open software die ook wordt gebruikt in de gaming-scene. Studenten die overweg kunnen met de Unity3D – software waarmee games worden gemaakt – kunnen meehelpen met het bouwen van hun eigen onderwijsinnovatie. Co-creatie zogezegd.

Overigens wordt de HoloLens nog niet officieel in Nederland verkocht, voorlopig wordt in kleine groepjes onderzocht wat de meest effectieve inzet is in het onderwijs.  Dat gebeurt mede met behulp van een subsidie van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland.

Met het concept voor de app ‘hebben we de SURF Innovation Challenge 2016-2017 gewonnen in samenwerking met het Centre for Innovation/New Media Lab van de Leidse Universiteit,’aldus Hierck. ‘Er is nationaal en internationaal grote belangstelling voor ons project, omdat we op dit gebied wereldwijd enorm  voorop lopen.’

Impact van AR

De impact van augmented en virtual reality devices op de zakelijke markt neemt de komende jaren snel toe volgens marktonderzoeksbureau ABI Research. Dat schreef vorig jaar augustus over een ‘vloedgolf van zakelijke applicaties’. Het onderzoeksbureau verwacht onder meer dat smart glasses voor AR-gaming toepassingen met een gemiddelde jaarlijkse groei van 82 procent tot en met 2021 in volume groeien.

AR-toepassingen zullen in de zakelijke markt sterker groeien dan in de consumentenmarkt, die echter ook fors zal stijgen. Daarbij maken relatief eenvoudige AR-gebaseerde mobiele games de weg vrij voor meer geavanceerde AR-gaming ervaringen die ook zakelijk toegepast kunnen worden.  Verder leiden nieuwe combinaties van hardware en software tot en meer fluïde relatie tussen AR en VR.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen