Search
Close this search box.
Search

‘App helpt bij volhouden behandeling’

Harteraad en Hartstichting vroegen 136 mensen met hartfalen of zij gebruik maken van e-health: apps en/of telebegeleiding. De gebruikers reageren positief: een app helpt bij het volhouden van de behandeling. Ook telebegeleiding bij hartfalen krijgt waardering want het geeft een veilig gevoel dat je op afstand in de gaten gehouden wordt.

Afgelopen zomer kwamen (potentiële) gebruikers van e-health zelf aan het woord. Aan 136 mensen met hartfalen is gevraagd of zij apps en/of telebegeleiding gebruiken ter ondersteuning van hun behandeling.

Een derde van de mensen met hartfalen gebruikt één of meerdere apps, vooral voor bewegen vaak in combinatie met hartslag, voeding, gewicht en inname van medicijnen. Van hen zegt 86 procent dat zij daar baat bij hebben: het helpt in het volhouden van de behandeling. Telebegeleiding gericht op controle van hartfalen wordt door minder dan 10 procent gebruikt.

‘Persoonlijk contact ontbreekt’

Uit de inventarisatie komt naar voren dat mensen meestal geen advies krijgen welke app voor hen geschikt kan zijn (“ik moest zelf wat uitproberen en aanmodderen”), niet weten wat telebegeleiding voor hen zou kunnen betekenen (“ik weet niet eens dat het bestaat”), bij telebegeleiding regelmatig het gesprek over de waarden ontbreekt (zoals bloeddruk, gewicht, hartslag) en mensen deze zelf niet in kunnen zien.

Men vraagt zich af of met e-health ingespeeld kan worden op het feit dat mensen naast hartfalen heel vaak een andere (hart/vaat)aandoening hebben. In de zorg mist men persoonlijk contact op cruciale momenten, heeft men informatie nodig over medicijnen, leefstijl en leefregels en heeft men last van gebrekkige samenwerking tussen zorgverleners. Gaat e-health dit oplossen?

Adviezen

E-health kán een bijdrage leveren aan betere zorg en inspelen op de toename van het aantal mensen met chronische aandoeningen en de afname van zorgcapaciteit. Belangrijk zijn:

  • De juiste keuze kunnen maken
    • Er is heldere informatie nodig over wat een app of telebegeleidingssysteem ‘doet’ en hoe je er praktisch mee werkt
  • Adviezen naar ontwikkelaars:
    • Betrek patiënten goed bij de ontwikkeling en beoordeling.
    • Bouw de ondersteuning van eigen regie in.
    • Bouw persoonsgerichte zorg en maatwerk in.
  • Adviezen naar zorginstellingen en zorgprofessionals:
    • Betrek patiënten goed bij de inrichting van het zorgpad bij hartfalen.
    • Ontwikkel een zorgpad dat eigen regie ondersteunt, maatwerk levert en waar naast telebegeleiding op belangrijke momenten ruimte is en blijft voor persoonlijk contact.
    • Zorg voor ‘samen beslissen’: bijna 90 procent van de respondenten kiest hiervoor.
maarten

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Volg jij ons al?