Apple in de startblokken voor zorg-revolutie

5 oktober 2017
Nieuws
In zijn meest recente keynote, tijdens de lancering van de nieuwe iPhones afgelopen september, onderstreepte Apple CEO Tim Cook nogmaals het belang van de gezondheidszorg voor het bedrijf. Apple wil duidelijk zijn stempel drukken op het landschap dat zal worden gevormd door een breed pallet aan medisch-technologische oplossingen die binnen handbereik van de consument komen te liggen.

Geïntegreerd aanbod

Apple opereert binnen het zorgdomein in een relatief onafhankelijke en daardoor innovatieve rol, Het bedrijf is niet zoals ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven gebonden aan een systeem van vergoedingen van verzekeraars. In plaats daarvan heeft Apple van oudsher een focus op de eindgebruiker.

De voorbije jaren investeerde Apple flink in software en diensten die moeten leiden tot een democratisch, transparant systeem van zorgaanbod en zorgvraag waarbij de consument, min of meer, volledig in controle is over zijn eigen gezondheid, geruggesteund door oplossingen die zijn ontwikkeld door Apple in samenwerking met toonaangevende universiteiten en onderzoeksinstellingen.

Apple introduceerde de medische softwareplatformen HealthKit (2014), ResearchKit (2015) en CareKit (2016) die sindsdien in meerdere trials bij verschillende Amerikaanse ziekenhuizen worden ingezet. Ook de lancering van de Apple Watch (2015) spreekt boekdelen: wat werd geïntroduceerd als ‘eenvoudig’ slim horloge, leek al snel te evolueren tot een volwaardig medisch apparaat dat in potentie beschikbaar is voor een installed base van enkele honderden miljoenen gebruikers wereldwijd.

Apple: asset rich

De aandacht van Apple voor de healthcare-sector bleef ook in de media niet onopgemerkt. CBS Insights analyseerde dat er sinds halverwege 2016 een sterke toename was in het aantal berichten waarin Apple aan health tech werd gekoppeld.

CBS Insights identificeerde tevens enkele assets van Apple in digitale zorg:

  • Cash & consumers. Apple zit op een grote cash pile van ruim 250 miljard dollar en het merk heeft een niet-aflatende aantrekkingskracht op kapitaalkrachtige consumenten, goed voor een installed base van ruim een miljard. Naarmate software en de user experience belangrijker worden voor patiënten, neemt de relevantie van Apple toe.

  • Van wellness naar healthcare. Apple introduceerde de Apple Watch in 2015 om te kunnen concurreren met aanbieders als Samsung, Huawei en Fitbit, bedrijven die allen via hun smart bands, of fitness trackers, succesvol bleken in het fitness- en wellnes-segment. Maar Apple toonde zich met diverse overnames van healthtech-bedrijfjes ambitieuzer en ontwikkelde zich tot volwaardige aanbieder van personal health records. Daarnaast intensiveerde Apple zijn samenwerking met de Amerikaanse toezichthouder FDA om mee te kunnen denken over regelgevende en juridische kaders.

  • Apple transformeert research. Apple biedt momenteel drie platformen - HealthKit, ResearchKit en CareKit – waarvan ResearchKit de meest veelbelovende is. ResearchKit biedt wetenschappers de mogelijkheid om grootschalige onderzoeken uit te voeren met behulp van een iPhone of Apple Watch. Oplossingen van Apple worden in toenemende mate ingezet bij Amerikaanse ziekenhuizen, die de iPhone gebruiken om allerhande medische data te verzamelen. Enkele maanden geleden sloot Apple nog een samenwerking met de start-up Health Gorilla om diagnostische data beschikbaar te stellen op iPhones. Naar verluidt wordt deze oplossing onderdeel van CareKit en HealthKit, Apple zou met name een actieve rol willen spelen op het gebied van diabetes- en hart- en vaatziektemanagement.

“Geen businessmodel”

Ondanks de vooruitgang die Apple boekt inzake digitale zorg, claimt het bedrijf geen business model hiervoor te hebben. Dat benadrukte CEO Tim Cook onlangs nog in een interview met zakenblad Fortune. In dat interview stelde de topman dat Apple de zorgmarkt vooral pragmatisch benaderd en welke oplossingen aansluiten bij de behoefte en wens van de patiënt. In veel gezondheidsstelsel in bepaalde economisch ontwikkelde landen ligt de focus met name op producten die worden vergoed door de verzekeraar.

###TIM-Fortune###

Volgens Cook profileert Apple zich op filantropisch gebied op drie gebieden, namelijk duurzame energie, onderwijs en de gezondheidszorg. Maar ook in economisch opzicht draagt Apple zijn steentje bij aan de Amerikaanse economie door 2 miljoen banen die de app economy oplevert. Op het gebied van digitale zorg valt nog veel te verwachten, belooft Cook, zonder daarbij in detail te treden. Ook zal niet van elk product of elke dienst duidelijk worden of deze ook commercieel levensvatbaar worden.