Ascom sluit deal met Treant, komt met zorgsmartphone

18 februari 2019
Ascom-scan
ICT
Nieuws

Op de verschillende locaties van Treant Zorggroep in de regio Hoogeveen-Emmen-Stadskanaal levert Ascom naar eigen zeggen al ruim 50 jaar oplossingen voor verpleegoproep, communicatie, branddetectie en paging. De afgelopen jaren heeft Ascom samengewerkt met Treant om beter aan de behoeften van zorgverleners, bewoners, cliënten en patiënten te voldoen.

Dit moet de komende vijf jaar verder uitgebouwd worden, maar dan met een andere contractvorm. Ascom introduceert in de overeenkomst met Treant een after-sales service en ondersteuningspakket op maat. Dit SLP bestaat uit diensten van Ascom in combinatie met contractvoorwaarden en een vastgelegde reactietijd. Deze nieuwe contractvorm biedt volgens de IT-aanbieder een helder overzicht en meer inzicht in waar klanten aanspraak op mogen maken. Hierdoor moet direct duidelijk zijn welke oplossingen en diensten in het contract zitten.

Verbeteren workflow

Ascom introduceerde eerder deze maand de Myco 3, de nieuwste versie van zijn zorgsmartphone, als onderdeel van het Ascom Healthcare Platform. Het device moet digitale, mobiele processen verbeteren door samen te werken met verschillende software, apps en andere geïntegreerde devices. De 5-inch Full HD-smartphone ondersteunt workflows in de gezondheidszorg en andere zakelijke bedrijfssectoren.

Doordat de smartphone zogeheten orchestration-software gebruikt, kan hij integreren met apps en systemen, zoals Elektronische Patiënten/Cliënten Dossiers en taak- en alarmbeheersystemen. Het is de bedoeling dat de smartphone zo gefragmenteerde gegevens kan omzetten in bruikbare informatie, waardoor medewerkers een stuk mobieler en dus efficiënter kunnen werken.

Gat dichten

Volgens Olaf Hendriks, Algemeen Directeur Ascom Benelux, combineert de smartphone het gebruiksgemak van het Android-besturingssysteem met de zakelijke beveiliging en betrouwbaarheid van een professionele telefoon. Het toestel onderstreept de visie van Acom, voegt Hendriks toe: het gat dichten in de digitale informatievoorziening en tonen hoe diep integratie in de gezondheidszorg en andere bedrijfssectoren mogelijk is.

De Myco 3 werd gedemonstreerd op de wereldwijde beurs HiMSS19 van 11 tot en met 15 februari in Orlando, Florida. Verder toont Ascom het toestel op de Zorg & ICT-beurs van 12-14 maart in de Utrechtse Jaarbeurs.

Zorgsmartphone goede aanvulling

In het eerstkomende nummer van ICT&health, dat deze week verschijnt, stelt Mario de Lijster, portfoliomanager cure van Ascom Benelux, dat zorgsmartphones een goede aanvulling bieden op de COW, het beruchte grijze karretje met de pc er op. Volgens De Lijster zorgt het beperkte gebruiksgemak van de COW er vaak voor dat zorgprofessionals gegevens op een papiertje zetten, om het later in te voeren in de COW. Zo kan het gebeuren dat informatie te laat of foutief overgezet wordt.

De Lijster pleit ervoor om zorgsmartphones – die al jaren bestaan – breder in te voeren in ziekenhuizen. Dit voorkomt ook dat zorgprofessionals de privé-smartphone gaan gebruiken voor zorghandelingen, zoals het doorsturen van wondfoto’s. Dat gebeurt nu vaak omdat een professioneel alternatief ontbreekt.

Negeren is riskant

“De hamvraag is of ziekenhuizen in de gaten hebben dat het negeren van deze behoefte riskant is. Een consumentensmartphone is tenslotte onvoldoende beveiligd en brengt de privacy van de patiënt in gevaar. Daarnaast kun je met privételefoons bijna niet voldoen aan de hygiënevoorschriften. En misschien nog wel het belangrijkste: de toch al overbelaste zorgprofessional wordt onvoldoende ondersteund.”

De Lijster wil zeker geen vervanging van de COW door smartphones of tablets. Uit een eerder onderzoek van Ascom bleek namelijk dat zorgprofessionals de COW onmisbaar vinden voor het invoeren van gedetailleerde en lange verslagen. Dat gaat tenslotte niet zo snel op het
toetsenbordje van een smartphone.

Meerwaarde in integratie

De meerwaarde zit vooral in de integratie met allerlei applicaties, die zorgprocessen een stuk sneller en veiliger kan maken. Zo kunnen bijvoorbeeld medicatiefouten voorkomen worden. Met een zorgsmartphone kun je deze medicatiemissers gemakkelijk elimineren door op het moment van toediening te verifiëren of dit het juiste medicijn, in de juiste vorm, in de juiste dosis, op het juiste moment en voor de juiste patiënt is.

Met de smartphone wordt zowel het medicijn als de polsband van de patiënt gescand, waarna de zorgprofessional via de app een bevestiging krijgt dat het toegediend mag worden. In het EPD wordt vervolgens geregistreerd dat de medicatietoediening heeft plaatsgevonden.

ICT&health 1, 2019 verschijnt deze week.