Auto bestuurd met EEG's

10 december 2015
Auto_V2
ICT
Nieuws

Auto bestuurd met EEG's

Onderzoekers van de Nankai Universiteit gebruiken het menselijk brein om een auto aan te sturen. Een headset met daarin 16 EEG-sensoren stuurt de hersenactiviteit naar een computer, die de vertaalslag maakt naar handelingen om een auto te besturen. De onderzoekers zijn er al in geslaagd om de auto rechtuit te laten rijden op basis van brainpower. Projectleider en associate professor Duan Feng vertelt Reuters dat de auto ontworpen is om mensen met lichamelijk beperkingen de mogelijkheid te geven om te rijden.  Er zijn nog geen productieplannen voor de auto.

'Kanker in 2026 opgelost'

Aan het einde van het jaar verschijnen er overal lijstjes waarin wordt teruggeblikt of vooruitgekeken. Zo ook bij Microsoft: daar hebben ze 16 onderzoekers gevraagd om voorspellingen te doen voor 2016 én voor 2026. Een groot deel van de onderzoekers verwacht grote sprongen in Kunstmatige Intelligentie. Kate Crawford is daar een van. In haar bijdrage noemt ze als actueel voorbeeld Xiaoice, de chatbot die miljoenen Chinezen dagelijks gebruiken om zichzelf op te vrolijken. Maar de claim van Jasmin Fisher is zeker ook interessant: volgens haar is kanker in 2026 opgelost. Fisher: "Over tien jaar zal kanker een opgelost probleem zijn, dankzij een interdisciplinaire baanbrekende aanpak die onderzoekers in staat stelt om de mechanismen achter kanker te berekenen en begrijpen. [...] Ik geloof dat executable biology een belangrijke rol zal spelen om deze uitdaging aan te pakken."

3D games helpen bij dementie en geheugenverlies

Het spelen van een computerspelletje in 3D kan helpen bij dementie en geheugenverlies als gevolg van ouderdom. 2D spelletjes hebben niet dat effect.  Dr. Dane Clemenson van de Universiteit van Californië in Irvine heeft een onderzoek geleid waarbij vrijwilligers twee weken lang elke dag een half uur Super Mario 3D speelden. De controlegroep speelde Angry Birds. Voor en na de twee weken gamen namen de onderzoekers een geheugentest af bij de vrijwilligers. Ze maten bij de 3D gamers een verbetering van 12%. Dane Clemenson: "De 3D games zijn op een aantal punten anders dan de 2D spelletjes. Er is een ruimtelijke omgeving die je als speler moet ontdekken en onthouden. Bovendien zijn ze complexer, met veel meer informatie die je moet leren. Het leren en onthouden van dit soort zaken stimuleert de hippocampus." De hippocampus wordt kleiner naarmate we ouder worden. Ziektes als dementie beschadigen de hippocampus.   U kunt het volledige onderzoek tegen betaling nalezen in de Journal of Neroscience.