België breidt functies digitale portaal MijnGezondheid uit

19 juli 2018
Laptop-bed
Databeschikbaarheid
Nieuws

Het Belgische portaal Mijngezondheid wordt twee maanden na de introductie uitgebreid met drie functies. Het portaal is nu ook in het Duits beschikbaar, burgers worden de weg getoond naar betrouwbare info over gezondheid en vanuit het portaal kan men rechtstreeks doorklikken naar de eBox (platform online dienstverlening sociale zekerheid).

Volgens minister van Volksgezondheid Maggie tonen de eerste ervaringen met het portaal dat het instrument doet wat het beoogt: burgers de kans geven om een actievere rol op te nemen in de zorg voor hun gezondheid. Zij noemt MijnGezondheid een personal health viewer omdat de medische gegevens in tegenstelling tot bij Nederlandse PGO’s die op basis van MedMij gaan werken, alleen bekeken kunnen worden. “Onze gezondheidszorg draait om de patiënt,” stelt De Block, “dus is het evident dat die mee aan het roer staat, naast de zorgverleners met hun medische expertise. Om die actieve rol goed te kunnen invullen, is het belangrijk dat mensen geïnformeerd zijn. Dat is wat beogen met Mijngezondheid: via dit portaal willen we mensen op een snelle en eenvoudige manier toegang geven tot hun gezondheidsgegevens die digitaal beschikbaar zijn, zodat ze bewuste keuzes kunnen maken.”

Wisselende toegang tot informatie

Gebruikers van het portaal (2 weken na lancering al zo’n 70.000) zouden vooral tevreden zijn dat ze hun medische gegevens nu snel en eenvoudig digitaal kunnen raadplegen, zo blijkt uit de feedback die de FOD (federale overheidsdienst) Volksgezondheid ontving. Sommige mensen krijgen momenteel minder informatie te zien dan anderen, bijvoorbeeld omdat het digitale netwerk waar hun ziekenhuis toe behoort nog niet klaar is om deze gegevens te delen of omdat hun zorgverleners geen elektronisch dossier bijhouden. De Block stelt dat er hard aan wordt gewerkt om samen met zorgpartijen en leveranciers van informatiesystemen toegang voor iedereen tot alle gegevens zo snel mogelijk te faciliteren. “Wie vandaag al veel medische gegevens kan zien, moet die kans ook krijgen. Intussen is het aan iedereen op het terrein om dit voor álle burgers mogelijk te maken.” Zo zijn er veel ziekenhuizen die meer gegevens ter beschikking stelling dan bij de lancering op 8 mei en hebben de digitale platforms waarmee ziekenhuizen gegevens delen de tekst en uitleg voor bezoekers uitgebreid.

Nieuwe functies portaal

Nieuw in de geupdate versie van MijnGezondheid:
  • De Duitstalige versie van het portaal is bedoeld voor de ruim 75.000 bewoners van Oost-België van wie Duits de moedertaal is.
  • Een link naar de website Gezondheid & Wetenschap, een onafhankelijk online platform dat betrouwbare medische informatie aanbiedt op een begrijpelijke manier. Het is een initiatief van het Centrum voor Evidence-Based Medicine (Cebam) in opdracht van de Vlaamse overheid.
  • Vanuit Mijngezondheid kunnen burgers rechtstreeks doorklikken naar de eBox, digitale brievenbus voor officiële documenten van de sociale zekerheid. In eerste instantie zullen burgers er het referentienummer terugvinden waarmee ze de terugbetaling van hun bezoek aan de huisarts kunnen controleren in hun rekeningafschriften, op voorwaarde dat die het getuigschrift digitaal heeft verstuurd naar hun ziekenfonds. In juni 2018 waren er al 3.500 huisartsen die dit deden via eAttest, goed voor 1,6 miljoen verstrekkingen.

Verdere uitbreiding MijnGezondheid

Het gebruik van de eBox zal verder worden uitgebreid. Zo is het de bedoeling dat burgers in de toekomst een melding ontvangen via hun eBox van zodra er nieuwe medische informatie over hen verschijnt op een extern platform. Het kan bijvoorbeeld gaan over een update van het dossier bij de huisarts (Sumehr) of over een nieuw resultaat van een onderzoek in het ziekenhuis. Wie dat wil, kan dan via Mijngezondheid meteen doorklikken naar dat platform om de update te bekijken. Sommige bezoekers ondervinden moeilijkheden bij het aanmelden op het platform. De FOD Volksgezondheid voorzag daarom van bij het begin in een aanmeldprocedure via de gebruiksvriendelijke app Itsme. Daarnaast werkt de administratie aan ondersteuning voor burgers die problemen ondervinden bij het aanmelden via hun eID.