Programma

Nieuws
Artikel delen

Belgische huisartsen gebruiken massaal eAttest

Ruim de helft van alle huisartsen in België maakt al gebruik van de mogelijkheid om digitaal getuigschriften te sturen naar het ziekenfonds van de patiënt te versturen. Het gaat om 6.212 huisartsen die in januari 2019 gebruik maakten van van het hiervoor bedoelde eAttest-platform.

Tags

Deel dit artikel

Een getuigschrift is het document waarmee zorgverleners bewijzen dat zijn medische behandelingen of een consult hebben geboden. De toepassing wordt nu volgens gezondheidsminister Maggie de Block stelselmatig uitgerold naar andere zorgverleners, te beginnen met de tandartsen in 2019.

Digitaal versturen via eAttest

In juni 2018 waren er al 3.500 huisartsen die getuigschriften digitaal verstuurden via eAttest, goed voor 1,6 miljoen verstrekkingen op jaarbasis. Het platform maakt gebruik van dezelfde e-health infrastructuur als de Belgische landelijke variant van de persoonlijke gezondheidsomgeving, MijnGezondheid. Dat werd in de eerste helft van 2018 ingevoerd.

Belgen kunnen via het medische portaal rechtstreeks doorklikken naar de eBox, digitale brievenbus voor officiële documenten van de sociale zekerheid. Daar kunnen zij het referentienummer terugvinden waarmee ze de terugbetaling van hun bezoek aan de huisarts kunnen controleren in hun rekeningafschriften, wanneer dat die het getuigschrift digitaal heeft verstuurd naar hun ziekenfonds.

Het elektronisch getuigschrift voor de huisarts bestaat nu één jaar. Minister van Volksgezondheid De Block stelt blij te zijn dat steeds meer huisartsen er gebruik van maken. “Voor de patiënt is dit uitstekend nieuws. Die hoeft niet langer papieren getuigschriften binnen te brengen bij het ziekenfonds en krijgt sneller zijn of haar geld terug. Ook voor huisartsen betekent dit een hele stap vooruit. Zij hebben minder papierwerk en kunnen dus meer tijd aan hun patiënten besteden.”

Wegvallen van administratie

De ziekenfondsen bevestigen volgens het ministerie dat burgers erg tevreden zijn met de snellere terugbetaling en het wegvallen van administratie. Dat bleek duidelijk uit een enquête die het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) eind vorig jaar hield bij 5.335 mensen.
Het elektronisch getuigschrift zal nu dus stapsgewijs uitgerold worden naar de andere zorgsectoren, te beginnen met de tandartsen in 2019. Het Riziv ondersteunt de digitalisering van attesten en getuigschriften voor de verschillende zorgverleners via het platform MyCareNet.

Via eAttest kunnen huisartsen getuigschriften na een consultatie meteen digitaal naar het ziekenfonds van de patiënt doorsturen. Patiënten hoeven hun getuigschrift dus niet langer fysiek bij hun ziekenfonds af te leveren. Ze krijgen wel nog een papieren bewijsstuk mee met daarop het aangerekende bedrag en een uniek referentienummer. Daarmee kunnen ze de verwerking van de terugbetaling opvolgen.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen