Programma

Nieuws
Artikel delen

BeterDichtbij app uitkomst voor iedereen die druk leven leidt

De BeterDichtbij messaging-app van de de Vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) is een uitkomst voor patienten met een druk leven. Dat vertelt Helena van Harberden, patiënt bij het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis én coördinator van de zorgcentrale in datzelfde ziekenhuis. In deze positie kan ze de zorg en dienstverlening vanuit verschillende perspectieven bekijken, ook via de nieuwe app BeterDichtbij.

Inwoners rond, en patiënten van het ziekenhuis op Goeree-Overflakkee kunnen sinds de zomer  van 2017 via BeterDichtbij snel en laagdrempelig praktische en medische vragen stellen aan hun behandelaars. Praktische vragen worden beantwoord door Helena en haar collega’s van de zorgcentrale en receptie. Medische vragen gaan naar artsen of verpleegkundige als zij daartoe worden uitgenodigd.

Helena gebruikt de app regelmatig, vanuit haar werk, maar ook als patiënt. “Voor iedereen die een druk en gevuld leven leidt, is dit een uitkomst.” Praktische vragen voor de zorgcentrale betreffen onder meer parkeren, bezoektijden en afspraken. Ook verschillende artsen en verpleegkundigen van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis zijn bereikbaar via de app. Zij nodigen hun patiënten persoonlijk uit om voor of na de afspraak vragen te stellen en soms ook uitslagen uit te wisselen.

Makkelijk bereikbaar

Zo is Helena is als diabetes type 1 patiënt uitgenodigd om haar medische vragen via BeterDichtbij te stellen. Haar diabetesverpleegkundige Grace is zo makkelijk bereikbaar. Helena hierover: “Omdat het verloop van mijn diabetes type 1 erg wisselend kan zijn, is het fijn om een deskundig iemand bij de hand te hebben. Zo weet ik of ik de insulinehoeveelheden moet aanpassen of misschien even langs moet komen voor een afspraak. Je stuurt laagdrempelig een appje. Zo ben je snel geholpen door de specialist.”

Patiënten van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis van – in eerste instantie – de afdelingen gynaecologie en interne geneeskunde , evenals diabetes- en oncologiepatiënten, kunnen sinds deze zomer worden uitgenodigd direct met hun eigen arts te appen. De komende tijd sluiten meer artsen en afdelingen aan Helena stelt dat de app vooral voor jongere mensen, maar zeker ook voor ouderen met een druk en gevuld leven een uitkomst is. “Het feit dat je op deze manier sommige lichamelijke problemen of zelfs een poli afspraak kunt ontlopen is geweldig.”

BeterDichtbij nu bij zeven ziekenhuizen

De BeterDichtbij messaging-app van de Vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) zal nog dit jaar door negen tot tien ziekenhuizen gebruikt worden, vertelde projectverantwoordelijke Sander Bijl vorige week in gesprek met ICT&health.  De SAZ lanceerde in oktober 2016 de gratis dienst BeterDichtbij bij vier regionale ziekenhuizen. Het doel van de app was en is om mensen een veilige en laagdrempelige contactmogelijkheid te bieden met het ziekenhuis in hun regio.

Binnen de groep van zeven ziekenhuizen die de app momenteel aanbieden, groeit het gebruik en het aantal gebruikers, stelt projectverantwoordelijke Sander Bijl. “Er zijn nu ruim 100 artsen en andere zorgverleners die patiënten via de app op de hoogte stellen van zaken zoals onderzoeksuitslagen en vragen zoals over medicatiegebruik beantwoorden. Verder zijn er bijna 1.500 patiënten die van de app gebruik maken.”

Komend halfjaar wordt het gebruik van de oktober 2016 gelanceerde app ook kwantitatief in kaart gebracht, om aan te tonen op welke manier de app bijdraagt aan vereenvoudiging van communicatie tussen zorgverleners en patiënten, zo vertelt Sander Bijl van BeterDichtbij.

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen