Bisolvon komt met smartphone-app voor zelfdiagnose bij hoest

28 januari 2016
Hoesten
Nieuws

Mensen blijven vaak langer dan nodig is rondlopen met hun hoest en weten vaak niet van wat voor soort hoest ze last hebben. Slechts 5 procent van de Nederlanders gaat wel eens naar de huisarts voor een diagnose van hoest, wat betekent dat met merendeel van mensen die langer last hebben van hoest niet tijdig of juist handelen.

Dat blijkt uit consumentenonderzoek in opdracht van Boehringer Ingelheim uitgevoerd door Panelwizard Direct onder 1.045 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Onder het Bisolvon-merk brengt Boehringer een mobiele applicatie uit waarmee via de smartphone gecontroleerd kan worden wat voor type hoest iemand heeft en welk soort hoestproduct het best gebruikt kan worden voor de behandeling ervan.

Trend van zelfdiagnose

Met de Bisolvon Hoest Check gaat Bisolvon mee met de ontwikkeling in de gezondheidszorg dat consumenten online op zoek gaan naar symptomen om zelf een diagnose te stellen. De Bisolvon Hoest Check biedt Nederlanders de mogelijkheid voor gebruikers om door in de smatphone te hoesten zelf te achterhalen wat voor hoest zij hebben.

Bisolvon benadrukt dat een zelfdiagnose nooit de diagnose of het behandelplan van een (huis)arts vervangt. Wel biedt de app effectieve behandeltips, zowel voor droge (kriebel)hoest als voor vastzittende (slijm)hoest.

Weinig kennis van hoestsoorten

Volgens Bisolvon wijst onderzoek uit dat veel Nederlanders ervan op de hoogte zijn dat er verschillende typen hoest bestaan (72%), maar dat slechts 47 procent de verschillen echt kan benoemen. Veel consumenten komen in hun beschrijving niet verder dan de beschrijving ‘vastzittende hoest is met slijm en droge hoest is zonder slijm’.

De Bisolvon Hoest Check is geschikt voor volwassenen. Zij openen de app, hoesten op ongeveer 30 centimeter afstand van de microfoon van de smartphone en krijgen in 80% van de gevallen een resultaat over het type hoest. Het type hoest wordt vastgesteld aan de hand van een database van verschillende hoestopnames en het behandelvoorstel bestaat uit producten die de kriebelhoest of vastzittende hoest effectief aanpakken.

De techniek van de applicatie is ontwikkeld door Fraunhofer IDMT in opdracht van Boehringer Ingelheim Nederland. Om de database op te bouwen zijn er in totaal 514 bruikbare hoestgeluiden opgenomen in publieke ruimten en via een telefoon-hotline. Deze zijn door twee professionals geclassificeerd als droge kriebelhoest of vastzittende slijmhoest. Op basis van deze akoestische opnamen is de app getraind om hoestsignalen te herkennen en classificeren om het type hoest vast te stellen.