Call to Needle-dashboard versnelt behandeling bij beroerte

31 oktober 2017
NHN-CalltoNeedle
Patiënt
Nieuws

Het nieuwe ‘Call to Needle’ dashboard van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN) heeft de tijd tussen de melding van een beroerte bij 112 tot de benodigde trombolysebehandeling flink weten te verkorten. Dat meldt Qlik in een persbericht over het dashboard, dat is ontwikkeld op basis van het Qlik visual analytics platform. Call to Needle volgt op een eerder vergelijkbaar project bij hartinfarcten: ‘Call to Balloon’.

Noord-Holland Noord is een van de 25 veiligheidsregio's in Nederland. De regio omvat 17 gemeenten met circa 644.000 inwoners. Binnen deze regio werken gemeenten en hulpdiensten samen. De veiligheidsregio heeft voor het gebruik van het dashboard Call to Needle’ de samenwerking opgezocht met het Westfriesgasthuis (Hoorn) en de NW ziekenhuizen (NoordWest Ziekenhuisgroep, onder meer Alkmaar, Den helder, Heerhugowaard). de tijd tussen de melding van een beroerte bij 112 tot de benodigde trombolysebehandeling verkort. In één van de ziekenhuizen bedroeg de tijdswinst zelfs ruim 20 minuten.

Inzicht in tijdsverloop

Het dashboard moet inzicht geven in het tijdsverloop van de hele keten van spoedeisende zorg bij een beroerte. Call to Needle’ toont alle data van het proces van een 112-melding (call) tot en met de trombolysebehandeling (needle). Door alle stappen in het behandelproces in kaart te brengen met data, is inzichtelijk geworden waar tijd verloren gaat en welke stappen efficiënter kunnen. De VR NHN heeft nu dus in nauwe samenwerking met een aantal ziekenhuizen de tijd van Call to Needle vele minuten verkort. Een belangrijke ontwikkeling, zo stelt de organisatie, want tijdens een beroerte is iedere seconde die verstrijkt tot de behandeling start cruciaal.

De veiligheidsregio gebruikt de oplossing van het Amerikaanse Qlik om data van alle handelingen bij een beroertebehandeling bijeen te brengen, van de eerste metingen in het bloed, tot de uitkomst van de CT-scan. De veiligheidsregio heeft hiervoor alle betrokken partijen in de keten bij elkaar gebracht: van de centralist in de meldkamer en het ambulancepersoneel en van de logistieke medewerkers tot de dokters.

Verbeterpunten inzichtelijk

Door alle informatie tijdens iedere stap samen te brengen en te analyseren, werden verbeterpunten inzichtelijk. De VR NHN kan nu precies zien welke handelingen sneller kunnen of eventueel gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd. Door handelingen eerder of juist later in het proces uit te voeren, worden kostbare minuten gewonnen.

Eén van de verbeteringen die is doorgevoerd om tijdwinst te boeken is dat het ambulancepersoneel nu al ter plekke de stollingswaarde bij de patiënt meet. Deze efficiëntieslag zorgt ervoor dat de patiënt sneller het stolseloplossend middel krijgt van de trombolysebehandeling.

Call to Needle is het tweede project na het eerste succesvolle project ‘Call to Balloon’. Bij Call to Balloon is het hele proces van een hartinfarct in kaart gebracht. Alle stappen van de eerste melding bij de meldkamer tot een dotterbehandeling zijn vele malen efficiënter gemaakt, waarbij een grote tijdwinst geboekt is. De tijd van de melding tot aan de operatie is hierdoor met 20 minuten verkort van 100 naar 80 minuten.

Belang van elke seconde tijdwinst

Martin Smeekes, directeur bij Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, benadrukt het belang van iedere seconde tijdwinst bij een beroerte. “Met de hulp van Qlik maken we alle stappen van het proces inzichtelijk. Hierdoor voelen alle betrokken zorgverleners de noodzaak om hun proces te verbeteren. Want zonder dat inzicht blijft iedereen doorgaan op de oude voet. Maar geef je mensen feedback op hun handelen, dan zie je ineens de motivatie om iets in hun proces te veranderen met sprongen toenemen. We hopen in de toekomst meer behandelingen te versnellen en betere uitkomsten voor patiënten te realiseren.”