Search
Close this search box.
Search

Deventer Ziekenhuis voert digitaal contact via BeterDichtbij in

Deventer Ziekenhuis is van start gegaan met communicatie-app BeterDichtbij. Patiënten van het Overijsselse ziekenhuis kunnen eenvoudig een vraag stellen en bijvoorbeeld een foto of bestand uitwisselen met hun zorgverlener(s). De afdelingen Reumatologie, Oncologie, Kindergeneeskunde en Medische Psychologie zijn de eerste die beginnen met BeterDichtbij. “Patiënten van andere ziekenhuizen waar deze app al in gebruik is, zijn erg enthousiast”, zegt gebruiker en reumatoloog in het Deventer Ziekenhuis Michiel Zandbelt.

Het Deventer Ziekenhuis is het 38ste ziekenhuis in Nederland waar met de BeterDichtbij-app gewerkt gaat worden. Vooralsnog op de poli’s reumatologie, kindergeneeskunde, medische psychologie en bij het Oncologisch Centrum. Het doel is dat uiteindelijk alle poli’s ermee gaan werken, vertelt Zandbelt.

“De app is bedoeld voor niet-spoedeisende vragen. Denk aan herhaalrecepten, of je een bepaald medicijn mag gebruiken in combinatie met een ander medicijn of als je een vraag hebt over je volgende poliafspraak. Of als je net één kleinigheid vergeten was te vragen bij het laatste ziekenhuisbezoek. Waar een patiënt voor dat soort vragen nu naar de poli moet bellen, kan dus straks ook de app worden gebruikt.”

Verkleinen afstand patiënt en arts

Eén van de redenen voor het inzetten van de app, is het verkleinen van de afstand tussen de patiënt en de zorgverlener. Een ander is om het telefoonverkeer met de poli te verminderen, zodat er geen wachttijden ontstaan. “De app-vragen die op een poli binnenkomen, worden verzameld door de poli-assistent”, licht Zandbelt toe. “Net als bij binnenkomende telefoongesprekken kan deze de vraag zelf beantwoorden of overdragen aan een verpleegkundige/consulent of de arts. Alle drie kunnen zij op tijden dat het hen uitkomt de app-vragen beantwoorden.”

Voor de patiënt geldt andersom hetzelfde. Hij of zij kan op elk moment, ook buiten kantooruren, een app-bericht verzenden. Het streven is om binnen drie werkdagen antwoord te geven. Het is niet zo dat de arts buiten kantooruren direct zal reageren. Bij app-berichten verzonden buiten kantooruren wordt de patiënt daar dan ook met een automatische melding op gewezen. Voor urgente situaties blijf de spoed de aangewezen route.

BeterDichtbij goede aanvulling

De BeterDichtbij-app is er voor patiënten die al op controle komen in het Deventer Ziekenhuis. Iedereen kan de app installeren, maar deze is pas te gebruiken nadat de patiënt door het ziekenhuis hiervoor uitgenodigd is. Voor het inzien van uitslagen of medisch dossier moet de patiënt nog altijd inloggen op patiëntenportaal MijnDZ. Zandbelt: “Maar via de app kunnen we de patiënt daar wel snel heen loodsen, bijvoorbeeld om een vragenlijst in te vullen. Zo vult het één het ander mooi aan.”

Steeds meer ziekenhuizen voeren de BeterDichtbij-app in of verbreden het gebruik ervan. Recent nog het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis, het Bravis ziekenhuis en het BovenIJ ziekenhuis. In april begon Maastricht UMC+ met een pilot en in november 2020 was ZuidOostZorg de eerste VVT-organisatie die BeterDichtbij ging inzetten.

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Zorgorganisatie ZuidOostZorg pioniert in haar verpleegklinieken ondertussen al volop met de inzet van Medido medicijndispensers.
Verpleegklinieken pionieren succesvol met medicijndispensers
AI-opleiding
AI-opleiding voor medewerkers ETZ
zelfherstel
Zebravis onderzoek werpt nieuw licht op behandeling blindheid
Transparantie zorg
Politiek eist meer transparantie over kwaliteit van zorg
Volg jij ons al?