Programma

Nieuws
Artikel delen

Digitale transformatie vergt goede planning en implementatie van CIO

Wereldwijd wordt de gezondheidszorg geconfronteerd met ongekende demografische uitdagingen die de vraag naar zorg doen toenemen in een tijd van krimpende budgetten. Technologie wordt vaak voorgesteld als een wondermiddel. Zonder een goede planning en implementatie kan investeren in ICT echter een slecht rendement op investering (ROI) opleveren, stelt Gartner. Reden om met een aantal handvatten te komen om de CIO te helpen ICT in te zetten voor digitale zorgtransformatie.

Tags

Deel dit artikel

“Digitale transformatie biedt CIO’s van zorgverleners grote kansen om een nieuwe toekomst voor hun organisatie vorm te geven,” aldus Mike Jones, onderzoeksdirecteur bij Gartner. “Van hen wordt verwacht dat zij ondersteuning voor meer en betere gezondheidszorg bieden, zonder enige garantie voor een overeenkomstige verhoging van het budget. Maar het kan moeilijk zijn om te weten waar te beginnen in een sterk gepolitiseerde omgeving waar slechte beslissingen levens kunnen kosten.”

Zes prioriteiten CIO’s bij digitale transformatie

Gartner heeft daarom zes prioriteiten vastgesteld voor CIO’s om zich op te concentreren, zodat zij optimaal rendement kunnen halen uit ICT die digitalisering van de gezondheidszorg faciliteert. Onder meer Jones ging hier op in tijdens de eerste Nederlandse Healthcare Local Briefing van Gartner.

Verbeter financiële inzichten om IT-mogelijkheden beter op elkaar af te stemmen.

Mike Jones: “Veel zorgorganisaties hebben geen zicht op de werkelijke kosten van het leveren van zorg. Dit plaatst hen in de gevaarlijke positie om strategische veranderingen aan te brengen zonder hun financiële impact volledig te begrijpen. Bovendien missen ze vaak de volwassen enterprise-architectuur die nodig is om oplossingen te identificeren en te ontwerpen die klinische en financiële resultaten kunnen verbeteren.”
Gartner beveelt de CIO aan om samen te werken met de CFO en de chief medical officer (CMO). De drie beslissers kunnen beginnen met het identificeren en lanceren van een pilot rond een specifieke use case om methodes voor kostentoerekening en systeemacceptatie te bevorderen. Als dit lukt, moet de CIO proberen de pilot in de hele organisatie op te schalen.

Gebruik Enterprise Architecture om te plannen voor een digitaal real-time gezondheidssysteem.

Naarmate technologie belangrijker wordt voor het succes van de zorgverlening, wordt de technologieomgeving een grotere uitdaging om te beheren, stelt Jones. “Gartner-onderzoeken tonen aan dat zorgaanbieders die niet over een volwassen enterprise-architectuur beschikken, meer moeite hebben om de overgang naar digitale bedrijfsarchitecturen te beheren, inclusief het real-time gezondheidssysteem.”

De onderzoeksdirecteur adviseert CIO’s ook om samen te werken met managers en klinische zorgverleners om strategieën op hoog niveau te ontwikkelen die de gewenste toekomstige staat van een organisatie met een realtime zorgsysteem mogelijk maken.

Bepaal belangrijke prestatie-indicatoren om digitale vooruitgang te meten.

Het digitale tijdperk vereist nieuwe meetgegevens om prestaties te beoordelen, maar veel zorgorganisaties missen geschikte Key Performance Indicators (KPI’s).

“Begin met het invoeren van nieuwe digitale KPI-metingen die de optimalisatie- en transformatie-inspanningen weerspiegelen. Voeg expliciete externe prestatiemetingen toe om ervoor te zorgen dat de optimalisatie-inspanningen zich focussen rondom de patiënt en kunnen worden gekoppeld aan positieve resultaten voor de gezondheidszorg.”

Rationaliseer toepassingsportfolio’s om nieuwe digitale waarde te creëren.

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat veel zorgverleners niet de volledige waarde realiseren van bestaande technologie-investeringen, zoals elektronische medische dossiers (EPD’s) en telehealth/-monitoring. Daarom is de eerste stap het identificeren en evalueren van de waarde die elke applicatie binnen de organisatie biedt.

Zodra de evaluatiefase is voltooid, kunnen CIO’s hun toepassingsportfolio optimaliseren met vier kernstrategieën:

  • De aanschafkosten van applicaties verminderen.
  • De toepassingskosten in IT verlagen.
  • De gezamenlijke IT- en bedrijfskosten verbeteren.
  • Bedrijfsinnovatie mogelijk maken.

“Zorg ervoor dat je als CIO eventuele wijzigingen communiceert in termen van de bredere organisatiestrategie en beoogde resultaten in de gezondheidszorg, om stakeholders te helpen positief op je beslissingen te reageren.”

Ontwikkel nieuwe manieren om de waarde van EPD’s te beoordelen

80 procent van de CIO’s in de gezondheidszorg in Gartner’s ‘CIO Agenda-onderzoek’ uit 2018 stelde dat hun EPD’s nog niet de beoogde ROI hadden opgeleverd, met 50 procent die matige of minimale opbrengsten rapporteerde.

“Een deel van het probleem is dat huidige waarderingsmodellen, gebaseerd op conventionele ROI-begrippen, onvoldoende de voordelen van EPD’s benutten”, aldus Jones. Hij adviseert organisaties om een mindset van voortdurende verbetering te omarmen met hun EPD’s. Ze moeten formele processen en governance creëren voor alle stakeholders om hen te helpen waarde te meten gedurende de gehele EPD-levenscyclus, op een manier die de impact van saneringsinspanningen omvat.

Beheers zachte vaardigheden om veranderingen effectiever door te voeren.

Het leveren van digitale initiatieven in de gezondheidszorg – vaak geregeerd door politieke en beleid en met beperkte hulpbronnen – is niet alleen afhankelijk van de juiste IT-planning. Het is ook afhankelijk van het vermogen van IT-leiders om te inspireren en te overtuigen. CIO’s moeten hun competentie op vier gebieden vergroten:

  • Politiek: beheer het doordringende belang van de organisatiepolitiek door strategische partnerschappen aan te gaan met andere leiders.
  • Cohesievorming: cohesie en een gevoel van verbondenheid als doel van rationalisatie van toepassingen, vooral als het ook om fusies gaat, acquisitie of consolidatie van de openbare gezondheidszorg (gedeelde diensten).
  • Opwaarts mentorschap: mentorleiders die niet weten dat IT op feiten gebaseerde praktijken heeft (net als medicijnen) of nog niet toegewijd zijn om ze te volgen.
  • Visual storytelling: verhoog het visuele aspect van storytelling door het creëren van meer dwingende en blijvende mentale beelden van pijn en potentiële winst.

“De digitale transformatie van de zorg is afhankelijk van de convergentie van technologie en mensen om patiënten de beste zorg te bieden en een betere waarde te genereren”, stelt Jones tot slot. “CIO’s kunnen en moeten een hoofdrol spelen.”

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen