Programma

Nieuws

Digtal Health Center moet e-health bundelen en opschalen

Het Digital Health Center, voortgekomen uit een samenwerking tussen Pluryn en Koraal, is eind februari officieel van start gegaan. Het doel van de samenwerking tussen beide zorgorganisaties is het opschalen van innovaties in de zorg voor mensen met een complexe zorgvraag – vanuit de ambitie om de zorg beter, gezonder en goedkoper te maken.

Tags

Deel dit artikel

Het DHC wil cliënten in de gehandicaptenzorg en jeugdzorg maximaal laten profiteren van technologische innovatie op het gebied van e-health. De nieuwe stichting moet zorginstellingen, onderwijsinstellingen, cliënten, kennisinstituten, bedrijven en startups samenbrengen in een (inter)nationaal netwerk.

De missie is om meer en sneller toepasbare innovaties op het gebied van zelfregie en zelfredzaamheid voor de cliënt in te voeren. Het Digital Health Center houdt zich daarom bezig met het vergroten van marktkennis, productontwikkeling, testen en valideren van innovaties en dataverwerking.

Nieuwe aanpak innovatievraagstukken

De technologische vernieuwingen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Voor Pluryn en Koraal brengt dit grote kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Duidelijk was voor hen dat de innovatievraagstukken, die zich momenteel in deze organisaties voordoen, om een nieuwe aanpak vragen.

Waar individuele zorginstellingen te klein blijken te zijn om overzicht te houden over en toegang te creëren tot de verschillende innovaties, moet het Digital Health Center impactvolle stappen zetten door grootschaliger investeringen en meer inzicht in de toegevoegde waarde van de innovaties voor verschillende cliënten.

Samenwerking met in4Care

Het Digital Health Center is in de praktijk al wat langer actief. Zo is er recent een samenwerking gesloten met de Belgische netwerkorganisatie In4Care. Beiden organisaties stimuleren en ondersteunen het gebruik en opschaling van innovaties in de zorg.

Naast het scouten van leveranciers en startups zien Digital Health Center en In4Care mogelijkheden om samen op te trekken rondom het toegankelijk maken van innovaties voor de patiënt, cliënt en zorgprofessional. Zo hebben beiden organisatie een uitleenservice voor technologieën. Wanneer er data verzameld wordt over het gebruik van deze toepassingen, verwachten de twee partijen sneller in staat te zijn om feedback te verzamelen, te evalueren en ter beschikking te stellen voor een grotere groep van zorggebruikers.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen