E-mail wordt de standaard voor afspraakbevestigingen in ASz

27 november 2020
AlbertSchweitzer-IngangBinnen
Digitalisering
Nieuws

Het Albert Schweitzer ziekenhuis zal vanaf maandag 30 november afspraakbevestigingen in principe alleen nog per e-mail naar patiënten sturen. Daarmee wil het ziekenhuis het aantal papieren brieven en telefoontjes van poliklinieken fors terugdringen. Daarnaast past deze nieuwe werkwijze in de algehele trend van het digitaliseren van de dienstverlening. Op dit moment is het e-mail adres van bijna drie kwart van de patiënten in het ziekenhuis bekend.

Van de 4000 poliklinische afspraken die dagelijks in het Albert Schweitzer ziekenhuis plaatsvinden wordt een groot deel nu nog via briefpost aan de patiënt bevestigd. Behalve dat hiermee veel papier en portokosten mee gemoeid zijn, is het ook een arbeidsintensief en traag proces. Die 'ouderwetse' analoge werkwijze gaat per 30 november dus veranderen. "Het bevestigen van een afspraak per e-mail wordt de standaard werkwijze, tenzij de patiënt het niet wil of het om een andere reden niet kan", zo vertelt de coördinator van de overstap, Manon van den Berk.

Overigens erkent van de Berk dat bellen weliswaar nog sneller is, maar doordat patiënten de telefoon niet altijd kunnen beantwoorden is dat minder efficiënt. "Een e-mail arriveert daarentegen direct en de patiënt ziet het bericht op het moment dat hij of zij zelf kijkt", aldus Manon.

E-mail adressen verzamelen

Op dit moment is in Albert Schweitzer ziekenhuis (ASz) van ruim 70 procent van de patiënten het e-mail adres bekend. Bij patiënten die zich vanaf nu aan de balie van het ziekenhuis melden, zal standaard het e-mail adres gevraagd of, wanneer het adres al bekend is, gecontroleerd worden. “Zo willen we een nog groter percentage dekking bereiken en tevens zorgen dat we over juiste, actuele adressen beschikken”, zegt van den Berk. Patiënten van wie het e-mail adres nog niet bekend is kunnen dat zelf ook doorgeven via het MijnASz patiëntenportaal.

Het Albert Schweitzer ziekenhuis benadrukt dat de mogelijkheid om een afspraakbevestiging per post te ontvangen wel blijft bestaan. “Als patiënten geen e-mail hebben of een mailtje niet prettig vinden, respecteren we dat. Ze kunnen hun voorkeur aangeven op het moment dat naar het adres wordt gevraagd", vertelt Manon. Daarnaast blijft het ook mogelijk om een afsprakenoverzicht te laten uitdraaien bij een controle op de polikliniek, voor de vervolgafspraken bijvoorbeeld.

Duw in de rug voor digitalisering

Het ASz wil de trend dat steeds meer informatie, zoals folders en bloedprikformulieren, digitaal beschikbaar komt, ook de standaard wordt voor het bevestigen van afspraken in het ziekenhuis. Overigens worden afspraakherinneringen al geruime tijd per sms verstuurd.

Zoals in de gehele zorg heeft de coronacrisis ook de digitalisering van de zorg in het Albert Schweitzer ziekenhuis over de hele linie een duw in de rug gegeven. Artsen en patiënten maken nu veel meer gebruik van zorg op afstand oplossingen, zoals beeldbellen of chatten, dan voorheen. “Tijdens de corona-uitbraak in het voorjaar, toen de reguliere zorg stilviel, zou het heel fijn zijn geweest als we patiënten al per e-mail hadden kunnen informeren over afspraken. Mocht het opnieuw zo ver komen, dan kan dit straks wel”, licht van den Berk toe.