Eva-app moet antwoord geven op zorgvragen

6 maart 2019
Eva-app
Innovatie
Nieuws

Hoewel er voor (langer) thuis wonen steeds meer mogelijkheden zijn, kan het lastig zijn om de juiste weg te vinden in al die mogelijkheden? Dat geldt ook voor snel in contact komen met betrouwbare aanbieders en partners. Eva is als antwoord hierop ontwikkeld door Servicepaspoort, de ledenvereniging van Zorgbalans die volgens de zorgaanbieder 'met zijn wortels in de regio Haarlem de juiste en vertrouwde dienstverleners, instellingen en zorgprofessionals in de buurt kent'.

De app lijkt enigszins vergelijkbaar te zijn met de Vraag-app, die afgelopen januari de eHealth4All-prijsvraag won. Via de ehealth-toepassing krijgen mensen snel antwoord op alledaagse vragen over onderwerpen die ze ingewikkeld vinden.

Zoekmachine eigen regio

Saskia Keijzer, manager Servicepaspoort stelt dat Eva werkt als een zoekmachine voor de eigen buurt en regio. "Bij allerlei vragen over hulp en zorg grijpen mensen vaak eerst naar Google. Deze zoekmachine geeft echter meer informatie. Als lokale aanbieder van hulp en zorg, weet Servicepaspoort precies wie er in de regio het juiste, betrouwbare aanbod heeft.”

Eva wordt sinds de lancering al veel geraadpleegd, zo schrijft Zorgbalans. De app geeft tips, helpt om zelf oplossingen te vinden of zoekt iets voor de vrager uit. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de kennis van Zorgbalans.

Zeer diverse vragen

De vragen die aan Eva worden gesteld, zijn zeer divers, zoals:

  • Waar kan ik particuliere hulp aanvragen?
  • Kan iemand helpen bij het inhuren van een geschikte tuinman?
  • Mijn moeder zoekt een passende woonomgeving in Heemstede. Ik woon zelf in Zwolle dus ken de omgeving niet goed. Waar kan ik onze zoektocht het best beginnen?
  • Welk Zorgbalans Buurtteam komt bij mijn vader in de buurt?
  • Ik heb gehoord van de ‘duo-fiets’. Kan ik deze fiets huren?

Ontwikkeld in co-creatie

De Eva-app is ontwikkeld in co-creatie met gebruiker: samen met met ouderen, mantelzorgers en zorgprofessionals. Op basis van praktische vragen rondom wonen, welzijn en zorg, is onderzocht in welke situaties en op welke manieren hulp nodig is in het brede zorglandschap.

De app biedt ook de optie om een vraag per e-mail of WhatsApp te stellen of door te bellen met een medewerker van Zorgbalans. Voorafgaand aan de officiële lancering is de app in 2018 door medewerkers van Zorgbalans gebruikt, getoetst en op basis van hun bevindingen aangepast. Eva kan gratis worden gedownload via Google Play of de App Store.