Programma

Nieuws
31 augustus 2017
Artikel delen

Fitbit onthult smartwatch, boost voor mhealth-activiteiten

Fitbit heeft deze week een nieuwe smartwatch onthuld die het bedrijf meer tractie moet geven op de markt voor digitale health-toepassingen. Bij de lancering sprak Fitbit zelf over de ‘ultieme gezondheids- en fitness smartwatch’, een uitspraak waarmee het bedrijf zich in een nieuwe richting begeeft op een moment dat concurrenten in het tracker-segment steeds populairder worden.

Tags

Deel dit artikel

In de voorbije 12 maanden legde Fitbit de basis voor zijn transformatie naar digital health. Zo kocht het bedrijf Pebble, pionier op het gebied van smartwatches, en investeerde Fitbit in de ontwikkeling van gepersonaliseerde fitnessprogramma’s.

Momenteel bevindt Fitbit zich in zwaar weer als gevolg van concurrentie van met name goedkopere, veelal Chinese aanbieders. Eén van de belangrijkste concurrenten van Fitbit is Xiaomi, dat in eigen land binnen recordtijd wist door te groeien tot één van de grootste smartphoneleveranciers.

Ook op de wearables-markt laat Xiaomi zich gelden. Volgens onderzoeksbureau Canalys verscheepte Xiaomi in het tweede kwartaal van dit jaar 3,5 miljoen wearables waarmee het wereldwijd marktleider is. Xiaomi wordt gevolgd door Fitbit met 3,4 miljoen verscheepte devices. Apple sluit de top drie af met 2,7 miljoen Apple Watches.

Ondanks de tweede plek beleeft Fitbit al enkele slechte kwartalen op rij waarbij het aantal verscheepte wearables daalde van 5,7 miljoen in Q2 2016 naar 3,4 miljoen een jaar later. De omzet kelderde in Q2 met 40 procent en Fitbit dook in de rode cijfers versus een bescheiden winst een jaar eerder. Ook over het derde kwartaal wordt verlies verwacht.

Slimme wegschaal, deal met Adidas

Fitbit hoopt dat de Ionic consumenten er van kan overtuigen zijn smartwatch te kiezen als instrument om zaken als gezondheid en levensstijl te monitoren. Daartoe beschikt de Ionic over onder meer  een nieuwe relative SpO2 sensor, die data verzamelt over onder meer slaapontwikkeling. De smartwatch is verder voorzien van GPS tracking, on-device dynamic workouts, verbeterde tracking van hartritme en is het apparaat tot 50 meter waterdicht.

Daarnaast kent het horloge smart features als contactloos betalen, muziek, notificaties en een reeks aan apps en klokdesigns die beschikbaar zijn in de Fitbit App Gallery. De accu van de smartwatch moet volgens Fitbit ruim vier dagen meegaan op één lading en bij het gebruik van de ingebouwde GPS bedraagt de accuduur maximaal tien uur. De Ionic is in Nederland te koop voor 349,95 euro.

Fitbit greep de lancering van de Ionic aan voor de presentatie van een nieuwe loot aan de stam. De  de Fitbit Aria 2 Wi-Fi Smart Scale is een slimme weegschaal die gebruikers inzage geeft in zaken als  gewicht, vetpercentage, spiermassa en BMI. De Fitbit Aria 2 is beschikbaar voor een prijs van 129,95 euro en wordt vanaf oktober 2017 geleverd in zwart en wit. De Aria 2 is de opvolger van de Aria, die alweer zo;n vijf jaar geleden werd gelanceerd.

Tegelijkertijd maakte Fitbit een samenwerking met Adidas bekend. Onder de voorwaarden zal Fitbit een speciale Adidas-editie van de Ionic gaan verkopen en zullen beide bedrijven een speciaal trainingsprogramma voor 2018 gaan ontwikkelen.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen