Programma

Nieuws
Artikel delen

FocusCura-merk Luscii gaat zelfstandig verder

FocusCura verzelfstandigt zijn activiteiten onder de merknaam Luscii. De e-health toepassing voor thuismeten zal worden geleid door Daan Dohmen, oprichter en voormalig CEO van FocusCura. Luscii (spreek uit: Loesie) zal de samenwerking met Omron Healthcare (bloeddrukmeters) intensiveren op gebieden als onderzoek en productontwikkeling. Het wereldwijd actieve Omron zal ook investeren in Luscii.

Tags

Deel dit artikel

FocusCura maakte vorig jaar bekend dat het de diensten cVitals en cContact ging doorontwikkelen en hernoemen tot Luscii. Onder de nieuwe merknaam hoopte het bedrijf zijn telemonitoringdienst en beeldzorg-applicatie vaker te kunnen inzetten om de stijgende zorgvraag te kunnen bijbenen, aldus een persbericht destijds.

Groeiambities Luscii

Luscii is door een team van FocusCura bedacht. Zij kregen een eigen kantoor in Amsterdam en ruimte om technisch talent uit de hele wereld aan te trekken. Die focus wierp volgens Dohmen haar vruchten af. Inmiddels is Luscii in gebruik in bijna de helft van de Nederlandse ziekenhuizen en wordt het concept vergoed door 94 procent van de verzekeraars. “We zijn nu actief in Nederland, Scandinavië en UK en gaan door tot alle chronische patiënten die dat willen in hun eigen regio voor thuismeting terecht kunnen.”

Helemaal bij FocusCura vertrekt Daan Dohmen niet. Hij blijft aan als adviseur en als aandeelhouder (samen met Medux, bekend van onder meer Medipoint). “Ik heb vorig jaar mijn rol als CEO van FocusCura overgedragen aan Raoul Zaal,” stelt Dohmen. “Hij is een hele ervaren topmanager met ervaring als directeur van onder meer Booking.com en Essent. Hij heeft het afgelopen jaar rustig in zijn rol bij FocusCura kunnen groeien. Zelf ga ik mij volledig richten op mijn functie als CEO van Luscii.”

Verbreding samenwerking met Omron

FocusCura (en nu dus Luscii) en Omron werken al langer samen, onder andere bij de koppeling van Omron-apparatuur aan de Luscii-app voor hart-, long- en vaatmetingen thuis en bij de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI)-technologie die artsen, verpleegkundigen en patiënten behandeladvies moet bieden op basis van de thuismetingen. Die samenwerking wordt nu op diverse vlakken verdiept en verbreed.

Voor Omron is de nu aangekondigde samenwerking een logische stap, aldus André van Gils, CEO van de Europees-Amerikaanse tak van het Japanse bedrijf. “Luscii is internationaal toonaangevend in de beweging om zorg naar huis te verplaatsen. Wij gaan helpen die positie uit te bouwen en ons netwerk, technologie en kennis inzetten om zorgverleners nog beter te helpen de stijgende zorgvraag op te vangen. Deze samenwerking ondersteunt onze missie om om medische impact van bepaalde aandoeningen op het dagelijks leven zoveel mogelijk te beperken en patiënten te helpen een gezond en actief leven te leiden zonder enig compromis.”

Investering in onderzoek

Dohmen stelt dat er een paar belangrijke doelen zijn in de samenwerking met Omron. “Wij kunnen gebruik maken van hun wereldwijde netwerk om op andere markten te beginnen– zij zijn in vrijwel elk ziekenhuis bekend van hun bloeddrukmeters. Daarnaast is Omron een innovatief bedrijf dat ook veel investeert in wetenschappelijk onderzoek. Daar gaan we samen mee aan de slag in Nederland op het gebied van zelfmanagement vanuit ziekenhuizen.”

In wetenschappelijke studies worden Omron bloeddrukmeters wereldwijd het meest toegepast, aldus een persbericht van FocusCura. Met meer dan 200 miljoen meters in gebruik door patiënten en zorgverleners is de fabrikant nummer 1 op het gebied van medische thuismetingen.

Verder investeert Omron een niet nader omschreven bedrag in Luscii, dat onder meer gebruikt gaat worden voor de verdere uitbouw van het gelijknamige platform. Zo wil de onderneming bovengenoemde AI-technologie doorontwikkelen om het platform te versterken.

Actief in helft ziekenhuizen

Luscii is in Nederland begonnen en heeft daar dan ook de sterkste positie opgebouwd de afgelopen jaren. In bijna de helft van de ziekenhuizen wordt het platform al ingezet. Dohmen: “Sommige instellingen zijn hier al heel ver mee, zoals het Slingeland (Doetinchem) en het Isala (Zwolle), of Cardiologie Centra Nederland. In veel andere ziekenhuizen is met bezig met pilots of een eerste uitrol.”

Ook is Luscii de afgelopen jaren gestart in het VK, Zweden en Denemarken. “De uitdaging is in elk land hetzelfde: hoe kun je technologie gebruiken om zelfmanagement te ondersteunen, nu er steeds meer mensen met chronische aandoeningen komen terwijl de hoeveelheid zorgpersoneel niet meegroeit.”

‘Nederland internationaal koploper’

Op het gebied van onderzoek gaan Luscii en Omron allereerst in Nederland van start. Nederland is volgens Dohmen een internationale koploper als het gaat om onderzoek naar hoe technologie ingezet kan worden om zorg te verduurzamen en betaalbaar te houden. “Daar geef ik aanstaande maandag tijdens de ICT&health Openingsmanifestatie een aansprekend voorbeeld van, samen met gynaecologe Mireille Becker die een prachtig idee heeft bedacht voor de inzet van thuismeten bij zwangere vrouwen. Hoe kom je van idee naar uitvoering en hoe zorg je er voor dat het ook vergoed gaat worden?”

Wat centraal staat in de studies om Luscii beter in de praktijk geworteld moet raken, is het belang van en goede verbinding tussen toepassing en artsen. Dohmen: “Wij geloven in de noodzaak dat je samen met artsen – en natuurlijk ook patiënten – moet ontwikkelen. Alleen zo kan een toepassing ook echt ingebed worden in de werkprocessen van zorgprofessionals. Daarnaast verschilt het van ziekenhuis tot ziekenhuis hoe zij ondersteuning van zorg thuis willen regelen. Zetten zij een medisch servicecentrum in, regelen zij het zelf via de eigen poli? En last but not least: voor welke groepen gebruikers is een toepassing geschikt?”

Sterk track record

Omron heeft op deze gebieden ook een sterk track record, vertelt Dohmen. “Een goed voorbeeld van wat daar uiteindelijk in de praktijk uitkomt, is de bloeddrukmeter die zij vorige week op de Amerikaanse technologiebeurs CES hebben geïntroduceerd: die kan om de pols gedragen worden en naar verluidt meer dan 80 patenten bevat.”

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Wilt u ook weten hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst nu al implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, maar het aantal nog beschikbare plaatsen zijn beperkt. Dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2020
Wilt u op 27 januari 2020 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen