Search
Close this search box.
Search

Gesprekshulp bij kanker app gelanceerd

Er zijn maar weinig patiënten die alle informatie onthouden die tijdens een gesprek met een arts tot hun komt. Dat geldt zeker voor kankerpatiënten die, voor een uitslag of behandelplan, vaak extra nerveus zijn voor zo'n afspraak. Stichting kanker.nl heeft, om patiënten en hun naasten tijdens een doktersafspraak te helpen, de app 'Gesprekshulp bij kanker' ontwikkeld.

Met de ‘Gesprekshulp bij kanker’ app kunnen patiënten de afspraak bij de arts voorbereiden, bijvoorbeeld door het aanmaken van een vragenlijst. Daarnaast is het ook mogelijke om, uiteraard alleen wanneer de arts daarmee akkoord gaat, het gesprek op te nemen en op een later moment weer terug te luisteren. De opnames worden omwille van de privacy alleen op de telefoon van de gebruiker opgeslagen.

Onderzoek heeft aangetoond dat patiënten tijdens een gesprek met een arts 40 tot 80 procent van alle informatie die tot ze komt, weer vergeet. Daarbij komt ook nog eens dat bijna de helft van de informatie die ze wél onthouden niet klopt omdat zij het zich verkeerd herinneren.

Gesprekshulp met voorbeeldvragen

In de ‘Gesprekshulp bij kanker’ app staan diverse voorbeeldvragen die patiënten helpen bij het voorbereiden van een gesprek met de arts, bijvoorbeeld om tijdens de afspraak aan de orde te stellen. Patiënten kunnen in de app ook hun eigen vragen toevoegen. De voorbeeldvragen zijn onder andere opgesteld en geselecteerd in samenwerking met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en de Borstkankervereniging Nederland (BVN).

Wanneer een patiënt goed voorbereid op een afspraak verschijnt en alle informatie die de arts aanlevert ook onthoudt, dan heeft dat ook voordelen voor de zorgprofessionals. Een goed geïnformeerde patiënt zal actiever aan de gesprekken deelnemen en meer weloverwogen belangrijke beslissingen nemen, bijvoorbeeld over de behandeling.

“Ik raad mijn patiënten altijd aan het gesprek goed voor te bereiden. Ik merk dat mensen het fijn vinden dat ze het gesprek mogen opnemen. Bij een tweede afspraak zijn ze ook echt beter geïnformeerd omdat ze het eerste gesprek nog eens hebben kunnen terugluisteren. Ze kunnen dan beter meepraten over hun behandeling. Het is echt een win-winsituatie”, aldus verpleegkundig specialist van Muilekom.

De ‘Gesprekshulp bij kanker’ app is beschikbaar voor zowel Android (Google Play Store) al iOS (Apple App Store) smartphones.

Ron Smeets

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
digitale veerkracht kort zorgnieuws
Digitale veerkracht, Kennispartner UMCU, bestuurswisselingen en meer
Duurzaam laryngoscoopblad
UMC Utrecht stapt over op herbruikbare laryngoscoopbladen
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Volg jij ons al?