Search
Close this search box.
Search

Virtuele polikliniek voor bundeling zorg-op-afstand diensten succesvol

Heeft een virtuele polikliniek in de cloud kans van slagen en biedt zij voordelen voor patiënten die thuis van meerdere monitoringdiensten gebruik maken? Een eerste onderzoek laat veel belovende resultaten zien, melden onderzoekers van het Radboudumc en innovatiecentrum REshape.

De studie, gepubliceerd in in het wetenschappelijke blad JIMR, beschrijft de haalbaarheid en functionaliteit van een polikliniek in de cloud met meerdere afzonderlijke diensten voor zorg-op-afstand: de Virtuele Polikliniek. “In het huidige zorgstelstel dienen de meeste elektronische gezondheids (e-health) interventies één enkel doel dienen. Bijvoorbeeld de monitoring en behandeling van patiënten met COPD, hartklachten of een te hoge bloeddruk. Dit terwijl veel mensen meerdere aandoeningen hebben, vaak hebben ze te maken met verschillende medische specialismen. De behoeften ten aanzien van communicatie en het delen van gegevens zijn hierdoor verschillend”, merkt internist en mede-onderzoeker dr. Bas Bredie op.

De virtuele polikliniek integreert deze verschillende componenten, waaronder gegevensuitwisseling, verzameling en communicatie. Dit kan bijdragen aan patiëntgerichte zorg. In de opzet van het onderzoek bestond de virtuele polikliniek uit zes digitale hulpmiddelen die zelfcontrole (bloeddruk, gewicht en pijn) mogelijk maken. Verder is communicatie met medepatiënten en providers (chatten en videoconferenties) mogelijk. De hulpmiddelen of -diensten zijn verbonden met een cloudplatform en het patiëntenportaal van het betrokken ziekenhuis voor toegang tot (zelf-verzamelde) medische gegevens.

Ondersteuning via eNurse

In de proof-of-conceptstudie gebruikten 10 patiënten van de afdelingen Interne Geneeskunde en Dermatologie (N = 20) alle opties van de virtuele polikliniek gedurende 6 weken. Een verpleegkundige – eNurse – bood gedurende de onderzoeksperiode ondersteuning aan de deelnemers via de online tool.

‘We hebben de haalbaarheid, gebruiksstatistieken, inhoud, therapietrouw en geïdentificeerde technische problemen beoordeeld’, schrijft projectleider en medeonderzoeker Carin van Bunningen. ‘Bovendien verzamelden we kwalitatieve gegevens zoals gebruikerservaringen om zo barrières, facilitators en potentiële effecten te identificeren.’

Tevreden over integrale beschikbaarheid

Initiatiefnemer Barend Heeren van het Radboudumc is positief over de resultaten van de integratie van zorg-op-afstand diensten: “De deelnemers waren positief over het gebruik van de aangeboden middelen en zagen dit als alternatief voor het reizen naar het ziekenhuis.”

De meeste deelnemers hebben met succes alle opties van de VOC gebruikt en waren tevreden over de verschillende tools en apps en vooral de integrale beschikbaarheid van hun informatie. Alle tools werden gebruikt: 37% (7/19) voor gewichtsschaal, 58% (11/19) voor bloeddrukmonitor en 70% (14/20) en 85% (17/20) voor pijnscore en dagelijkse vragen. De therapietrouw voor wat betreft het EPD was 65% (13/20) en 60% (12/20) voor het patiëntportaal-systeem. Dit lijkt hoog, maar de onderzoekers benadrukken dat de huidige studie geen inzicht geeft in de langere termijn.

Uit kwalitatieve input bleek dat de prestaties en de inspanningsverwachting hoog scoorden bij de deelnemers, wat volgens de onderzoekers aangeeft dat het gebruik van de VOC handig, gemakkelijk en tijdbesparend kan zijn.

Veelbelovende technologie

De VOC is daarmee een veelbelovende geïntegreerde webgebaseerde technologie die zelfmanagement, gegevensuitwisseling en communicatie tussen patiënten en professionals combineert. Het systeem kan volgens de auteurs worden gepersonaliseerd door verschillende aantallen zorg-op-afstand componenten aan te sluiten, waarmee het een relevant hulpmiddel kan worden voor andere patiëntengroepen.

Voordat een systeem zoals de VOC in de dagelijkse praktijk kan worden geïmplementeerd, zijn prospectieve studies gericht op het evalueren van resultaten, kosten en patiëntgerichtheid nodig.

Auteurs: Jelske de Jong, Paula Ogink, Carin van Bunningen, Rieke Driessen, Lucien Engelen, Barend Heeren, Bas Bredie en Tom van de Belt.
URL: J Med Internet Res 2018;20(9):e10135

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en 
meld u snel aan want op is op!

Martijn Kregting

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
eHealth
Digitale receptionist Emma aan het werk gezet
operatierisico
Machine learning voorspelt operatierisico bij PAV
Radiologie
Inzet van AI maakt radioloog niet per se beter
menselijke AI
Bijna 7 miljoen beschikbaar voor mensgerichte AI
AI
Hoe AI urologische problemen bij baby’s voorspelt
acute zorg
Zorgsector pleit in kamerbrief voor betere databeschikbaarheid
Datalek Zuyderland
Datalek bij Zuyderland Medisch Centrum
verpleegkundige
1 op 5 zorgmedewerkers wil zonder ICT werken  
Parkinson Punt Zuyd
Website Parkinson Punt Zuyd gelanceerd
Narcolepsie
Nieuwe app voor brede behandelaanpak narcolepsie
Volg jij ons al?