Programma

Nieuws
20 oktober 2017
Artikel delen

Google Glass op z’n retour

Een groot deel van de Nederlanders is niet geïnteresseerd in Google Glass. Ook de behoefte is sterk gedaald en er zijn vragen over de privacy, dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.008 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope

Tags

Deel dit artikel

Nederlanders verwachten dat over twee jaar ongeveer 15% van de consumenten Google Glass gebruikt. Men verwacht dat het vooral door anderen gebruikt wordt om foto’s te maken en te filmen. Drie op de vier Nederlanders staat negatief tegenover het gebruik van Google Glass door anderen. Bijna tweederde (63%) is bang dat hun privacy wordt aangetast door de mogelijkheid om te fotograferen en te filmen.

Acht op de tien Nederlanders geven aan op de hoogte te willen zijn wanneer ze gefilmd of gefotografeerd worden. Vier op de tien mensen vinden ook dat iemand met Google Glass de toegang tot openbare ruimtes mag worden ontzegd. Naast de angst voor aantasting van privacy vinden Nederlanders het gebruik van Google Glass door anderen gevaarlijk omdat het afleidt. Bovendien verwachten consumenten dat het sociale contact minder wordt, omdat anderen te veel hun aandacht bij de bril hebben.

Google Glass is bekend, interesse nihil
Vier van de vijf Nederlanders heeft weleens van Google Glass gehoord en bijna twee derde weet daadwerkelijk wat Google Glass is. Echter het overgrote deel van de consumenten (83%) is niet geïnteresseerd in Google Glass. De belangrijkste redenen zijn dat men er geen behoefte aan heeft, het afleidt bij gebruik, het gevaarlijk is of dat men geen bril wil dragen. Bovendien geeft 41% aan zich zorgen te maken over de eigen privacy als ze zelf Google Glass zouden gebruiken. Mannen hebben meer interesse in Google Glass dan vrouwen (23% vs. 11%). Onder jongeren (22%) is de interesse groter dan onder ouderen 50 plussers (17%). Van de geïnteresseerden zou 8% binnen nu en een half jaar een Google Glass willen kopen.

Minimale interesse in de Zorg
Ook vanuit de gezondheidszorg is er minimale interesse voor Google Glass. Het heeft wat voordelen maar of het nu echt handig is en om het kekke apparaatje op grote schaal in te zetten is nog maar de vraag. Geïnteresseerden vinden Google Glass op zich een leuke gadget, handig en het biedt nieuwe mogelijkheden die de mens nieuwsgierig maakt omdat het aders is dan men gewend is. Interessante functionaliteiten van Google Glass zijn navigatie (51%), foto’s maken en bekijken (40%) en filmen (38%).Minder interesse heeft men in het ontvangen en versturen van e-mails (19%) en gebruik van social media apps (16%).Consumenten hebben voor het brilletje tussen de € 100 en € 130 over. Dit bedrag ligt ver van huidige verkoopprijs van $ 1.500 per stuk.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij 1.008 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld. Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een negental gespecialiseerde doelgroepenpanels. 

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen