Hardlopers, wielrenners, meest fanatieke gebruikers sportwearables en -apps

10 mei 2016
Nieuws
Dat blijkt uit een marktonderzoeksbureau Multiscope, dat sinds maart al diverse resultaten uit de monitor heeft gepubliceerd. Van de hardlopers heeft 35 procent een hardloop-app. Runkeeper is daarvan de populairste: 18 procent van de hardlopers maakt hier gebruik van. Verder gebruikt één op de vijf hardlopers een sporthorloge om behalve snelheid en afstand ook zaken zoals hartslag te registreren.

Garmin en Polar hebben samen de helft van deze markt in handen, aldus het rapport.
Bij wielrenners zijn beide merken goed voor een gezamenlijk aandeel van 26 procent. Deze groep registreert activiteiten ook vaak met een app op de smartphone. Een kwart gebruikt apps zoals Strava en Runkeeper. Fietscomputers zijn echter populairder: 30 procent van de wielrenners zegt er een te gebruiken.

1 op 3 NL’ers registreert sportactiviteiten

Multiscope kwam de afgelopen twee maanden met diverse publicaties over de Smart HealtMonitor. Zo stelde het bureau dat één op de drie Nederlanders via wearables zoals smartwatches, fitnessbands en hartmonitors gegevens zoals hartslag tijdens hardlopen registreert of het aantal stappen die ze dagelijks zetten. 45 procent van de Nederlanders stelt bereid te zijn dergelijke gegevens te willen delen met een zorgverzekeraar wanneer daar een korting op de zorgpremie voor wordt gegeven.

Met name jonge sporters bleken verder  geïnteresseerd te zijn in smart health toepassingen, bijvoorbeeld een fitnessband die lichaamsfuncties registreert. Eén op de vijf Nederlanders gebruikt health-apps om inzicht te krijgen in hun gezondheid of in hun (sport)activiteiten. Consumenten die wel belangstelling hebben voor smart health-toepassingen maar er nog geen gebruik van maken, hebben de meeste interesse (66%) in apps die hen helpen bij de registratie van het calorieverbruik.

Drie op de tien mensen gebruiken volgens de Smart Health Monitor wearables om activiteit te registreren. Zij gebruiken vooral hartslagmeters (48%) en sporthorloges (35%). Ruim een op vijf consumenten gebruikt slimme apparaten zoals een draadloze bloeddrukmeter (45%), een slimme weegschaal (23%) of een draadloze glucosemeter (18%).