Programma

Nieuws
Artikel delen

Het Spaarne Gasthuis ondersteunt patiënten met Behandelcoach App

Het Spaarne Gasthuis introduceert de Spaarne Behandelcoach, een app om patiënten na een knie- of heupvervanging zoveel mogelijk te ontzorgen. De app geeft de patiënt informatie over ziekenhuisafspraken, het zorgtraject en handige hulpmiddelen. De Behandelcoach app is een initiatief van het Spaarne Gasthuis en Zilveren Kruis.

Tags

Deel dit artikel

Online hulpmiddelen inzetten om de patiënt te ondersteunen: het is steeds vaker terug te vinden in de gezondheidszorg. Zo is Oncokompas er voor hen met kanker en lanceerde WHO het iSupport programma voor mantelzorgers. Bij het Spaarne Gasthuis moet de Spaarne Behandelcoach patiënten na een operatie op weg helpen. De pilot met de app loopt voor maximaal een half jaar.

Vragen beantwoorden

Ondersteuning van de patiënt, zowel voor, tijdens als na een operatie, is waardevol. Het Spaarne Gasthuis introduceert voor dit doeleinde de Spaarne Behandelcoach, speciaal voor patiënten die een knie- of heupvervanging moeten ondergaan.

Na een operatie krijgt een patiënt veel ingewikkelde informatie te verwerken. Wanneer vinden onderzoeken plaats? Welke formulieren moeten ingevuld worden? En hoe steekt het revalidatieproces precies in elkaar? Vragen waarop elke patiënt antwoord verdiend. De Behandelcoach app moet de zorgverlening van het Spaarne Gasthuis hierin aanvullen.

Beter voorbereid

De e-health oplossing herinnert patiënten aan afspraken, maar geeft ook relevante informatie gedurende het gehele traject. De patiënt vindt bijvoorbeeld een checklist met vragen bij knie- of heupartrose. De patiënt mag ook fysiotherapie oefeningen verwachten, voorafgaand aan operaties. Zo streeft het Spaarne Gasthuis naar een sneller herstel.

Direct na de diagnose van de orthopeed heeft de patiënt een afspraak bij de verpleegkundige. De verpleegkundige geeft uitleg over de app: waar is de app te downloaden, en hoe is de app te gebruiken? Zo vinden zij onder andere een routeplanner met navigatiefunctie naar de juiste locatie van het Spaarne Gasthuis, kunnen zij gesprekken met een arts opnemen en afspelen, vinden zij een overzicht van alle ziekenhuisafspraken en informatie over vergoedingen en services van Zilveren Kruis.

De informatie ontvangen de patiënten op momenten dat het relevant is aan de fase waarin zij zich bevinden. Het Zilveren Kruis en het Spaarne Gasthuis hopen met de app patiënten beter grip te geven op hun behandeltraject. Ook moet het hen beter voorbereiden op gesprekken met de arts, operatie én het revalidatietraject.

De app is gratis en is veilig in gebruik. Ook patiënten die niet bij Zilveren Kruis verzekerd zijn kunnen tijdens de pilot de app gewoon gebruiken.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen