Horus laat blinde mensen weer 'zien'

2 november 2016
Nieuws

Voor blinden kan navigeren in de wereld de nodige obstakels met zich meebrengen. Zwitserse startup Eyra ontwikkelde ter oplossing Horus: een hoofdband die de omgeving van gebruikers begrijpt en beschrijft. Op deze manier helpt Horus manoeuvreren, gezichten en objecten herkennen en boeken en borden lezen.

De aanleiding voor de ontwikkeling was een toevallige ontmoeting met een blinde man. Saverio Murgia en Luca Nardelli, oprichters, stonden te wachten bij het treinstation, toen de blinde man hen kwam vragen om hulp. Hij kon zijn bushalte niet vinden. Deze gebeurtenis inspireerde de Italiaanse mannen, en zij vroegen zich af hoe zij het dagelijkse leven van blinden en slechtzienden konden verbeteren. Hun antwoord op deze vraag is de Horus.

Wearable begrijpt en beschrijft

De Horus is een nieuwe wearable voor blinden en slechtzienden. Een band loopt via de achterkant van het hoofd naar de oren, met aan beide kanten oortjes en camera’s. Via de oortjes wordt de omgeving, gezien door de camera’s, beschreven aan de drager. De oortjes werken met beengeleiding, waardoor de kleine botjes in het oor direct gestimuleerd worden. Dit zorgt ervoor dat de drager blijft horen wat er in de omgeving gebeurt en de omgeving tegelijkertijd geen last ervaart van dit narratief.

Herkenning van gezichten en objecten

Niet alleen omschrijft de hoofdband de omgeving, het herkent ook gezichten. Wanneer de drager een nieuw persoon tegenkomt, kan hij of zij een naam toeschrijven aan het gezicht. Wanneer dit gezicht opnieuw gedetecteerd wordt, krijgt de drager een waarschuwing. Hetzelfde doet de headset met objecten. Zo kan een gebruiker op termijn differentiëren tussen een pak melk en een pak appelsap. Deze herkenning van objecten werkt ook in 2D: zo kan het apparaat foto’s omschrijven, borden lezen en van een gewoon boek een audioboek maken.

Inspiratie uit de wereld van robots

De Horus maakt gebruik van techniek die meestal bij robots wordt geïmplementeerd, om zo te kunnen ‘zien’. De headset streamt de beelden naar de processor, waarin algoritmes bepalen wat de headset ziet. Deze processor bindt zich met een batterij in een behuizing ter grote van een smartphone en is te allen tijde verbonden met de headset. Gebruikers kunnen hierop het volume aanpassen en instellingen veranderen.

Een Nvidia Tegra GPU (Graphics Processing Unit) houdt de algoritmes draaiende, die herkennen naar wie of wat de camera’s wijzen. Met een druk op de knop wordt de omgeving dan omschreven middels bovengenoemde oortjes.

Navigatiemodus

Horus gebruikt de camera’s om aan te geven hoe ver de gebruiker zich van een object bevindt. Hier is de inspiratie gehaald uit de wereld van auto’s: hoe dichter bij een object is, hoe sneller het apparaat piept. Door het geluid meer te focussen in het linker- of rechteroor, is het voor de gebruiker mogelijk richting te bepalen.

Eyra is begonnen met testen van het prototype Italië en verwacht het apparaat in 2017 op de markt te brengen. Het apparaat moet ongeveer 2000 dollar gaan kosten.


###Horus###