Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Hybride leeromgeving in het Catharina voor MBRT studenten

Een groep van zes paramedische Fontys studenten is dit studiejaar gestart met een intensieve praktijkopleiding in het Catharina Ziekenhuis. In het Catharina hebben het ziekenhuis en Fontys hiervoor een nieuwe Professionele Werkplaats (PW) binnen de afdeling Radiotherapie opgezet. Dit is een hybride leeromgeving waar studenten samen met professionals, docenten en ander betrokkenen, zoals mantelzorgers en patiënten, onderzoekend werken.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

De opening van de nieuwe Professionele Werkplaats (WP) en hybride leeromgeving in het Catharina Ziekenhuis is een belangrijke stap naar het vervullen van de ambitie om studenten samen op te leiden, in en met de praktijk. De zes studenten die nu in de PW gaan studeren volgen de voltijdopleiding MBRT (Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken). In de PW gaan zij aan de slag op de afdeling Radiotherapie van het Catharina Kanker Instituut.

Externe hybride leeromgeving

Met een PW is het voor een organisatie makkelijker om met onderzoek en innovatie aan de slag te gaan. De hybride leeromgeving biedt studenten kwalitatief betere opleidingsmogelijkheden en het ziekenhuis krijgt tegelijkertijd meer tijd en ruimte voor onderzoen en innovatie. Tijd die doorgaans schaars is. Een win-win situatie voor beide partijen dus.

“Het is eigenlijk heel vreemd dat we toekomstige zorgprofessionals binnen vier muren zouden opleiden. De échte zorg vindt om de hoek plaats, buiten het schoolgebouw. Onze docenten kunnen studenten perfect vertéllen hoe het er in de zorg aan toe gaat, maar waarom zouden we deze muren niet wat meer afbreken? En de studenten naar de zorg toe brengen, daar waar de zorg écht plaatsvindt?”, vertelt Thom Rutten, directeur Fontys Paramedische Hogeschool.

“Het ontwikkelen van zelfregulerende vaardigheden, initiatief en motivatie vanuit de student zorgt ervoor dat de student meer eigenaar wordt van zijn leerproces. De student zit zelf aan het stuur op de weg om een startende beroepsprofessional te worden”, aldus Marjon Gevers, projectleider Professionele Werkplaatsen bij Fontys Paramedische Hogeschool.

Catharina Kanker Instituut

Elk jaar worden in het Catharina Kanker Instituut (CKI) 4.000 patiënten bestraald. Daarvan is ongeveer 80 procent door een ander ziekenhuis naar het CKI doorverwezen. Voor het adequaat toepassen van radiotherapie wordt veelvuldig gebruik gemaakt van diverse beeldvormende technieken, in samenwerking met de afdelingen Radiologie en Nucleaire Geneeskunde. De MBB’er (Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundige) heeft hierbij, naast de radiotherapeut en klinisch fysicus, een centrale rol. Het is uiteraard van groot belang dat het ziekenhuis daarvoor kan beschikken over goed opgeleid personeel. Dat is waar de PW en samenwerking met Fontys in beeld komt.

De hybride leeromgeving in het Catharina Ziekenhuis is een mooie aanvulling op de huidige Professionele Werkplaatsen van Fontys Paramedische Hogeschool. Zorgorganisaties als Stichting Gezondheidscentra Eindhoven (SGE), Máxima MC en Libra Revalidatie & Audiologie gingen het Catharina voor.

Openingsmanifestatie 2022
Wilt u op 31 januari 2022 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen