ICT-storing 26 januari leidde tot tijdelijke opnamestop Radboudumc

29 januari 2018
Radboud-hoofdingang
Databeschikbaarheid
Nieuws
Rond 22.00 uur was de storing opgelost en werd de opnamestop beëindigd, meldde het Nijmeegse academisch ziekenhuis op vrijdagavond. De SEH ging toen ook weer open en de apotheek kon het werk hervatten. Een storing in het elektronische patiëntendossier mijnRadboud was toen eveneens verholpen.

Uitslagen op papier doorgegeven

"Het EPD zelf werkte normaal," licht een woordvoerster van het Radboudumc toe. "Het ging vooral om de omliggende ICT-systemen van waaruit informatie naar het EPD gaat. Zo worden labuitslagen normaal automatisch in het EPD gezet, nu moesten deze uitslagen tijdelijk op papier doorgegeven worden." Volgens de woordvoerster leek de ICT-storing eerst beperkt van aard, maar bleek aan het einde van de middag dat een aantal cruciale systemen niet of onvoldoende werkten om de benodigde zorg aan nieuwe patiënten te kunnen geven. "Zeker omdat het toch vaak om mensen met complexe medische problemen gaat. Door de aandacht te richten op de patiënten die al waren opgenomen, waren we in staat om hen de benodigde zorg wel te blijven leveren."

Groeiende afhankelijkheid van EPD

Door de toenemende afhankelijkheid van centrale digitale systemen zoals EPD’s groeit ook de impact van ICT-storingen. Eerder in januari werd het Nijmeegse CWZ getroffen door een brede ICT-storing met als gevolg dat het EPD en aanverwante systemen tijdelijk buiten gebruik waren. Behandelingen liepen daardoor vertraging op. De locatie ETZ Elisabeth van het ETZ werd in de ochtend van donderdag 7 september getroffen door een ICT-storing waardoor het EPD niet meer werkte. Dat had onder meer het uitstel van operaties tot gevolg.