Interactief speelplein MST helpt jonge astmapatiënten met bewegen

24 juli 2017
Nieuws
Kinderen met astma zijn geneigd om weinig te bewegen omdat ze het zo snel benauwd krijgen, zo stelt het MST in een persbericht. Ze staan bijvoorbeeld eerder aan de kant staan bij gym of spelen niet mee op het schoolplein. Om hun astma zo goed mogelijk onder controle te houden, is bewegen echter juist heel belangrijk. Daar moet de interactieve playground nu een oplossing in bieden.

Uit een nauwe samenwerking tussen MST, ZGT, Universiteit Twente en Roessingh Research and Development is het idee van een interactieve playground in combinatie met een astma app ontstaan. Door de inzet van games en technologie moeten kinderen met astma worden gereactiveerd, sociaal gemotiveerd en met behulp van ‘games’ alles leren over bewegen en zelfmonitoring.

Bewegen via gaming

De samenwerking vloeide voort uit de zoektocht van kinderarts Boony Thio naar een methode om astmapatiëntjes meer te laten bewegen, meer contact te laten hebben met leeftijdsgenoten en hen tegelijk beter te kunnen monitoren tussen ziekenhuisbezoeken in. Met in het achterhoofd de manier waarop Pokémon Go hoe hele groepen kinderen en jongeren weer buiten aan het bewegen kreeg,
Werd verder gezocht in de gaminghoek.

Elke betrokken partij bracht de benodigde expertise mee. De dokter weet alles van symptomen en gedragspatronen en de onderzoekers van de vakgroepen Biomedische Signalen & Systemen en Human Media Interaction (HMI) van de UT zijn bij uitstek thuis in wearables, data en monitoring. Roessingh Research & Development is betrokken vanwege hun kennis bij het tracken en monitoren in de thuissituatie. De onderzoekers van de UT ontdekken en analyseren op basis van relevante datatrends hoe de patiëntjes zich ontwikkelen. Blijven zij stabiel of juist niet? Dit totaalbeeld biedt hele relevante informatie voor de patiëntjes en hun ouders, maar zeker ook voor de dokter in de spreekkamer.

Stimuleren samenwerking

Het project AIRplay: Zelfmanagement bij jonge kinderen met astma, wordt mogelijk gemaakt door een innovatievoucher van het Pioneers in Health Care Innovatiefonds. Het Pioneers in Health Care Innovatiefonds bestaat sinds 2014 en heeft tot doel de samenwerking tussen medische specialisten en onderzoekers van UT-instituut MIRA te stimuleren. Dat moet tot innovatieve technologieën leiden om de patiëntenzorg te verbeteren.

Gaming steeds vaker bij e-health ingezet

Videogames worden bij e-health toepassingen steeds gebruikt voor zowel de preventie als curatie, zo schreef Ulco Schuurmans augustus 2016 in een blog. Er zijn in de praktijk vier belangrijke gamegenres: Het aanzetten tot activiteiten, spelend leren en informeren, beleven & inleven en trainingssimulaties. Health gaming hoort daarmee tot de spelsector serious gaming in tegenstelling tot tot videospelletjes puur voor vermaak.

Verder kan gaming ook bij ouderen gebruikt worden om hen te helpen, bijvoorbeeld in het tegengaan van depressies. Dat bleek afgelopen maart uit Amerikaans onderzoek waarbij een voor kinderen met ADHD ontwikkeld spel met succes werd toegepast bij ouderen. De bij de studie betrokken spelers ervoeren verbeteringen in geheugen en een langere aandachtspanne. Bovendien waren zij ook minder geneigd zichzelf te identificeren met negatieve zelf-omschrijvingen.

Daarnaast kan gebruik van gaming features in een non-gaming omgeving patiënten helpen bij het motiveren bij herstel, zo concludeerden wetenschappers aan de Penn State University dit voorjaar. De wetenschappers willen computers via machine learning trainen een gepersonaliseerde aanpak te ontwikkelen voor patiënten met de meest uiteenlopende klachten, variërend van mentale problemen tot schouderblessures.