Programma

Nieuws

Interactieve game KWF, CORPUS wijst kinderen op gevaren zon

KWF Kankerbestrijding mikt met de nieuwe presentatie ‘Smeren, Kleren, Weren’ op vakantiegangers in eigen land. Vorige week begonnen de vakanties in Midden Nederland en met dit zonnige weer blijven vele Nederlanders in eigen land. Reden om in CORPUS in Oegstgeest een deels interactieve game over de gevaren van kanker door zon te introduceren. Eerder deze maand kwam KWF al met een app die een persoonlijk zonadvies geeft

Tags

Deel dit artikel

In het interactieve gedeelte na de ‘reis door de mens’ van CORPUS kunnen kinderen een game spelen waarmee ze leren hoe zich te beschermen tegen de zon. De game bestaat uit een grote strandtent met drie schermen waarop – in diverse dagelijkse situaties – poppetjes tevoorschijn komen die onder invloed van de zon langzaam verkleuren. Door middel van onder andere zonnebrandcrème, parasols en zonwerende kleding kun je de poppetjes beschermen. Uiteindelijk gaat het erom dat je zoveel mogelijk poppetjes beschermt door te Smeren, Kleren, Weren.

Huidkanker is de meeste voorkomende vorm van kanker in Nederland. In 2017 kregen 55.000 mensen de diagnose. UV-straling, en met name verbranding door de zon, heeft een grote invloed op het ontstaan van huidkanker. Vooral bij kinderen, wanneer zij verbranden is het risico op het krijgen van huidkanker vele malen groter. Daarom heeft KWF Kankerbestrijding deze presentatie in samenwerking met CORPUS ‘reis door de mens’ gemaakt, om kinderen en hun ouders bewust te maken van de gevaren van de zon.

Persoonlijk zonadvies, online lespakket

KWF Kankerbestrijding introduceerde eerder in juli nog de samen met software-aanbieder SAP ontwikkelde KWF UV-radar. De app moet vakantiegangers een persoonlijk zonadvies geven op basis van zonkracht en huidtype. De app haalt deze gegevens op uit verschillende openbare databronnen en combineert ze met persoonlijke data over het huidtype van de gebruiker. Het resultaat is een individueel en actueel advies over zonbescherming.

In april introduceerde de stichting verder samen met het online platform Klasse TV het online lespakket ‘Slim met de Zon’ voor kinderen in het basisonderwijs. Met dit lespakket moet de kennis over de zon en zonbescherming onder schooltijd vergroot worden, zodat kinderen niet meer verbranden. Uit onderzoekcijfers van Kantar in opdracht van KWF zou bijvoorbeeld blijken dat 30 procent van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 12 jaar minstens één keer is verbrand gedurende de zomermaanden van 2017.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen