Search
Close this search box.
Search

Nieuwe keuzehulpen voor Anna Ziekenhuis en Bovenij

Bij steeds meer ziekenhuizen wordt gebruikgemaakt van keuzehulpen. Onlangs zijn er onder andere bij het Anna Ziekenhuis en Bovenij onlangs nieuwe keuzehulpen geïntroduceerd bij diverse medische specialisaties. Het gaat om een online hulpmiddel, waarmee arts en patiënt inzicht krijgen in de persoonlijke situatie en voorkeuren van de patiënt. Nadat de patiënt inlogt doorloopt hij in een aantal stappen de keuzehulp.

Ziekenhuizen vinden het belangrijk dat patiënten samen met de specialist beslissen over de behandeling en dat lukt beter met keuzehulpen. Daarom bieden steeds meer specialisten dergelijke online hulpmiddelen aan zodat patiënten weloverwogen mee kunnen denken over hun behandeling. In het Anna Ziekenhuis en Bovenij voegden ze in april 2022 een aantal keuzehulpen aan het assortiment toe.

Samen behandeling kiezen met keuzehulpen  

Uit onderzoek blijkt dat samen beslissen voordelen heeft en de zorg beter kan maken. Zo blijkt dat een patiënt die mee kan beslissen over een behandeling, meer vertrouwen heeft in de gemaakte keuze en zich hier beter bij voelt. Bij Anna zijn daarom keuzehulpen toegevoegd bij Kindergeneeskunde (Refluxziekte bij baby’s en chronische pijn bij jongeren). Tevens is er bij dermatologie een keuzehulp speciaal voor Psoriasis patiënten. Er waren bij andere specialismen al tientallen keuzehulpen aanwezig en dat aantal wordt beetje bij beetje uitgebreid.  

Inzicht in voorkeuren patiënt

Iedere behandeling heeft voor- en nadelen en de afweging daarvan kan voor iedere patiënt anders uitpakken. Ook bij het Bovenij ziekenhuis ziet men het belang van zo’n digitale hulpmiddel: “Een keuzehulp geeft informatie over de diagnose en de voor- en nadelen van de mogelijke behandelingen. Voor veel diagnoses bestaan meerdere behandelopties. Wat de beste behandeling is, verschilt per patiënt. Wanneer een patiënt de keuzehulp invult krijgt hij en de behandelaar meer inzicht in de voorkeuren van de patiënt.”  
Belangrijk, want elke behandelingsoptie heeft specifieke voor- en nadelen die door elke patiënt anders gewogen kunnen worden. Inmiddels zet bijvoorbeeld de afdeling gynaecologie gebruik van keuzehulpen en volgen de afdelingen Orthopedie en Chirurgie snel. BovenIJ-gynaecoloog Moniek Twisk is te spreken over de inzet van de keuzehulp: “Een goed gesprek is de basis van goede zorg. Door samen met de patiënt alle mogelijke opties te bespreken zal een patiënt een gemotiveerde keuze maken en meer tevreden zijn met het ingestelde beleid.”


Peter icthealth

ICT&health World Conference 2024

Ervaar de toekomst van de gezondheidszorg tijdens de ICT&health World Conference van 14-16 mei 2024! Claim alvast jouw ticket en dompel je onder in baanbrekende technologieën en innovatieve oplossingen. Ga in gesprek met collega-experts en verken de kracht van wereldwijde samenwerkingen.

Deel dit artikel!

Lees ook
Digitalisering expertisecentrum
Expertisecentrum bundelt kennis digitalisering en welzijn
wiel
Wiel zelf uitvinden hoeft niet, maar ontwikkel er wel op door
breuk
Virtual Fracture App slaat aan in Albert Schweitzer
monitor
E-healthmonitor signaleert stagnerende inzet digitale zorg
Alain-Labrique_bewerkt kopie
Digitale technologie is enabler voor duurzame zorg
shutterstock_317554598 kopie
Vergroten digitale patiëntbetrokkenheid zorgt voor gestroomlijnde workflows
um_mumc
Soms moet je eerst even uitzoomen om echte stappen te zetten
domotica-ouderen_Midjourney kopie
Cybercrimineel focust zich vaker op zorgleverancier
Big,Data,Ai,Coding,Screen,For,Asian,Future,Health,Care
Zorgtechnologie is voor iedereen
Mid adult female doctor reviews patient records on desktop PC
NEN 7540, signed, sealed and delivered!
Volg jij ons al?