Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Klein beginnen met big data kan drempel voor zorgaanbieders verkleinen

Klein beginnen met big data, dat is de beste manier om dit technologieconcept voor zorgorganisaties behapbaar te maken. Hoe groter hoe enger, zo lijkt wel volgens Sanne Gooskens. Dus kleinschalig een big data-project opzetten maakt het eenvoudiger om aan het praktisch toepassen van big data te wennen.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

In haar blog schrijft Sanne Gooskens, Strategisch zorgmarketeer en partner bij Spring marketing, dat het vooral het ‘grootse’ in big data datgene is wat veel organisaties als een drempel beschouwen om hun zorgaanbod met deze kreet te ondersteunen. Terwijl er in de woorden van Gooskens vaak een ‘schat’ aan data ligt te wachten om ontgonnen te worden, zowel binnen de eigen organisatie als daarbuiten.  Gegevens over de eigen patiënten of cliënten, over behandelingen en tevredenheid. Maar ook over de bevolking, samenstelling, ziekten en aandoeningen.

Concrete aanpak

Om het wat concreter te maken: wanneer een of éen doelgroep van een zorgaanbieder scholieren zijn, dan is er weinig onderzoek nodig om te bedenken hoe men deze groep beter kan faciliteren. Bij elke orthodontist of kinderfysiotherapeut zijn de afspraken na schooltijd het eerst gemaakt. Als u dit weet, wat kunt u hier dan mee? Zorgen dat u in ieder geval veel aanbod hebt na schooltijd.

Piekperioden

In Singapore wordt dit volgens Gooskens heel gericht opgepakt. Uit een data-analyse van het Changi General Hospital bleek namelijk dat de EHBO het drukst bezocht werd om 10.00 uur in de ochtend en tussen 19.00 en 20.00 uur in de avond. Op basis hiervan werden roosters van de dienstdoende artsen aangepast, met een overlappende eind- en starttijd rond beide piekperioden.

Niet alleen werd de wachttijd van 33 tot 25 minuten gereduceerd – een enorme verbetering voor de bezoekers van de EHBO – de artsen waren blij met een betere spreiding in de werkdruk. Het is kortom vrij eenvoudig om op basis van een analyse van afspraken en wachttijden het aanbod aan te passen door de bezetting te optimaliseren.

Verdere kansen

Welke kansen liggen er nog meer? Zorgmarketeer als Gooskens is, gebruikt ze het praktijkvoorbeeld van een marktanalyse. Waar in de commerciële sector data duur is en zeker van concurrenten moeilijk te verkrijgen is, is de meeste data uit de publieke sector vrij verkrijgbaar: een echt walhalla dus. Zol is meestal goed uit te zoeken wie er in een (potentieel) verzorgingsgebied wonen, hoeveel van deze mensen welke vraag of klacht hebben en door een zorgaanbieder geholpen zouden kunnen worden.

‘De visualisatie van marktaandelen is meestal een echte eyeopener, u ziet waar u sterk vertegenwoordigd bent en waar kansen liggen,’ schrijft Gooskens. ‘Op basis van markt-, concurrentie en klantanalyses maakt u makkelijker strategische keuzes.’

Klein beginnen: stappenplan
Klein beginnen, daar ging het in de blog om. Wie op deze wijze wil beginnen met het verzamelen en combineren van data, kan de volgende stappen nemen:

  1. Waar komen patiënten vandaan? Analyseer de patiëntaantallen op postcodegebied.
  2. Hoe groot is de markt? Bepaal het aantal mensen in een verzorgings- of adherentiegebied in de diverse leeftijdsgroepen maal de prevalentie of incidentie van de door u te behandelen problematiek.
  3. Wat is het marktaandeel? Combineer 1 als aandeel in 2 en dit wordt duidelijk.
  4. Hoe ontwikkelt de markt zich? Bepaal de groei of krimp van de markt: het aantal mensen en de prevalentie of incidentie of de factoren die deze beïnvloeden zoals bijvoorbeeld leeftijd, inkomen of gewicht.
  5. Wie zijn directe en indirecte concurrenten, wat is hun markt en hoe groot en sterk zijn ze?
  6. Wat willen patiënten van een zorgaanbieder? Ontdek deze in onderzoeken van instituten en eigen klantonderzoek.

Objectief beeld

Concluderend, is dit stappenplan volgens Gooskens de basis voor een helder, objectief beeld van de specifieke zorgmarkt van de aanbieder die het stappenplan uitvoert. Dit maakt makkelijker keuzes mogelijk, bijvoorbeeld welke zorg of behandelingen waar en voor wie een zorgaanbieder gaat leveren.

Het is wel nodig om reële doelstellingen te formuleren: welke groei of krimp er te verwachten is bijvoorbeeld. ‘Omdat de keuzes en doelstellingen onderbouwd zijn met data is het vervolgens makkelijker uw organisatie mee te krijgen. Om samen te werken aan de realisatie van zorg waarvan u weet dat deze beter aansluit op de vraag vanuit de markt.”

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Relined digitale zorg

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen