Programma

Nieuws
Artikel delen

KPN wil Medische Berichtenservice landelijk invoeren

KPN Health gaat zijn Medische Berichtenservice binnen zijn ZorgCloud landelijk uitrollen. Na een pilot eerder dit jaar met Copernicus en Ziekenhuis Gelderse Vallei durft de health-dochter van KPN het aan om er nu bij meer ziekenhuizen mee aan de slag te gaan. “De belangrijkste voordelen die uit de pilot naar voren komen, zijn lagere kosten voor het berichtenverkeer en meer focus van het ziekenhuis op de zorg die het wil bieden,” stelt directeur Kees Donkervoort van KPN Health in gesprek met ICT&health.

Tags

Deel dit artikel

KPN Medische Berichtenservice ging in januari 2018 live, te midden van zorgen bij veel medewerkers dat het extra werk met zich mee zou brengen. Drie maanden later overheerste de tevredenheid, vertelde manager informatisering & automatisering John van Giessen van het ziekenhuis afgelopen april. “We hebben nog geen problemen gehad en het overgrote deel van de berichten komt goed aan. We versturen zo’n 650.000 berichten per jaar. Het systeem werkt nu voor 97 procent van de berichten en we groeien langzaam naar de 100 procent toe.”

Landelijk invoeren Medische Berichtenservice

Inmiddels zit de KPN Medische Berichtenservice met dank aan de lessons learned in ziekenhuis Gelderse Vallei op de 99 procent, vult Kees Donkervoort van KPN Health aan. “Dat maakt dat de Berichtenservice op basis van E-Zorg een goed alternatief geworden is voor bestaande berichtensystemen. Tijd dus om er landelijk mee de boer op te gaan.”

De lessons learned van de pilot omvatten ook enkele verbeterpunten, stelt Donkervoort. Zo is er geen landelijke digitaal ‘ZorgAdresBoek’ waarin de ‘technische’ mailadressen staan van bijvoorbeeld huisartsen en andere zorgpartners waar ziekenhuizen mee samenwerken. Verder bleek het in enkele gevallen ingewikkeld te zijn om informatie uit systemen van Gelderse Vallei via de berichtenservice terecht te laten komen.

Betrekken bij Informatieberaad

Donkervoort pleitte er eerder dit jaar in ICT&health al voor dat technologie-aanbieders meer betrokken worden bij het Informatieberaad. Hij gelooft dat dit kan voorkomen dat leveranciers bij het ontwikkelen van een platform zoals de Medische Berichtenservice voor een voldongen feit worden gesteld.

“Nu was het zo dat we alle e-mailadressen van alle ontvangers van ZGV-berichten handmatig hebben moeten invoeren. Dat is vrij veel werk. Het zou veel makkelijker zijn wanneer er een digitaal beschikbaar ZorgAdresBoek beschikbaar was waarin alle benodigde contactgegevens van zorgverleners in staan en door de zorgpartner zelf bijgehouden worden. Gewoon één keer aan de bron invoeren. Dat voorkomt extra administratieve handelingen en foutief overtypen.”

Meer over dit onderwerp kunt u binnenkort lezen in de nieuwste editie van ICT&health.

 

Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen