Kruisbestuiving tussen arts en machine zet patiënt centraal

13 maart 2017
Nieuws

De steeds voortsnellende ontwikkeling van kunstmatige intelligentie brengt verandering met zich mee. De medische wereld schrijft de ontwikkeling vaak grote effecten toe. Het grootste effect echter, zo betoogt Richard Vize, is het ondersteunen van artsen en het hiermee verbeteren van personaliseren van de gezondheidszorg.

Tijdens de DigitalHealth.London sprak Ali Parsa van het digitale gezondheidsbedrijf Babylon zijn gedachten uit over kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie zou, volgens hem, de sleutel kunnen zijn tot het creëren van een gezondheidszorg waar iedereen toegang tot heeft. Bovendien, zo sprak hij, zou kunstmatige intelligentie artsen kunnen gaan vervangen, wat de hoge kosten terug moet dringen. Een toekomstbeeld, wat zich vooral op de lange termijn richt. Op het moment echter, zo beredeneert Richard Vize, is de wereld nog niet klaar voor een dergelijke overname.

Implementeren nog altijd lastig

IBM’s Watson staat vaak centraal wanneer men spreekt over kunstmatige intelligentie. De supercomputer diagnosticeerde al eerder een Japanse vrouw met een zeldzame vorm van kanker, en kwam hiermee wereldwijd in het nieuws. Een diepe interesse in kunstmatige intelligentie in de gezondheidszorg was geboren. Maart 2017 bracht echter het nieuws dat het implementeren van de supercomputer op de universiteit van Texas minder succesvol verliep. De universiteit spendeerde vijf jaar en 62 miljoen dollar in een poging kankerzorg te transformeren. Helaas bleven de gehoopte resultaten uit.

Artsen ondersteunen

Toch biedt kunstmatige intelligentie de medische wereld grote kansen en mogelijkheden. Hoewel men het diagnosticeren van ziektes nog niet moet loslaten, is het wel nodig de technologie in een ander licht te zien. Zo vindt Dr Ameet Bakhai dat machines met artsen samen moeten werken; het werk moeten ondersteunen. Kunstmatige intelligentie geeft artsen de mogelijkheid om de informatie verzameld door een machine te combineren met de informatie van de patiënt. Zo ontstaat een kruisbestuiving tussen algemene informatie en de unieke context van een patiënt. Een arts moet vervolgens bepalen hoe waardevol de nieuwe informatie is. Zo kunnen machines en mensen er samen voor zorgen dat de patiënt meer centraal komt te staan.

Gezondheidszorg personaliseren

Het grote voordeel van het inzetten van machines bij het diagnosticeren van patiënten, is het betrouwbare geheugen. Een menselijke geheugen vergeet immers nog wel eens wat. Bovendien kan een mens niet alles weten, een limiet waar een computer veel minder last van heeft. Het immense geheugen wat kunstmatige intelligentie met zich meebrengt, zorgt ervoor dat artsen de behandeling beter op de patiënt kunnen afstemmen.

Het zouden dus in de toekomst, ironisch genoeg, vooral de machines kunnen zijn die de gezondheidszorg menselijker en persoonlijker maken.