Lagere inkomens gebaat bij ehealth mits goed ingezet – onderzoek

12 februari 2016
Healthify-screengrab
Technologie
Nieuws

Digitale toepassingen in de gezondheidszorg hebben de potentie om ook de lagere sociale klassen te bereiken op voorwaarde dat deze leveranciers de behoeften van kwetsbare groepen goed begrijpen.

Dat is de conclusie van een recent verschenen onderzoek van de California HealthCare Foundation.
Mensen in lagere sociale klassen hebben meer risico op chronische aandoeningen, maar zijn voldoen zelden aan het profiel van de reguliere patiënt, zo schrijven de onderzoekers. Daarnaast hebben zijn minder vaak toegang tot breedbandinternet en zijn zij minder bekwaam op het internet terwijl ook taalbarrières een probleem vormen.

Tegelijkertijd bezitten veel mensen in deze groep een mobiele telefoon en in sommige gevallen is een smartphone het enige apparaat dat toegang tot internet verschaft. Zelfs zonder internet zijn kwetsbare groepen doorgaans relatief eenvoudig te bereiken via sms, bijvoorbeeld voor notificaties met betrekking tot doktersbezoek of de inname van medicijnen. Ook gelden e-mail en internetfora en zorgportals, bij voorkeur in de eigen taal, als vertrouwde bron van communicatie.

‘Voorzichtig benaderen’

Een belangrijke factor is verder de aanwezigheid van een ‘sociaal element’ waardoor eerder contact zal worden gezocht met zorgverleners. Zorgverleners dienen hun online diensten dan ook beter af te stemmen op de hulpvragen van specifieke doelgroepen om beter resultaat te krijgen.

De onderzoekers wijzen er tevens op dat kwetsbare groepen een relatief conservatieve houding hebben ten aanzien van het gebruik van moderne technologie. Bij deze inzet van nieuwe devices, waaronder wearables, moet dan ook rekening worden gehouden met de snelheid waarmee persoonlijk data wordt verzameld.