Programma

Nieuws
Artikel delen

Mantelzorgers waarderen winkelpilot KPN Vitaal Thuis

Mantelzorgers waarderen de uitleg die zij in KPN-winkels krijgen over het gebruik van KPN Vitaal Thuis, de leefstijlmonitoring-oplossing van KPN Health. Dat maakt het hen makkelijker om hun keuze te bepalen, zo blijkt uit een pilot. De oplossing moet ouderen helpen langer zelfstandig thuis te wonen.

Tags

Deel dit artikel

KPN begon de verkoop van zijn Vitaal Thuis-oplossing in eigen winkels in de zomer van 2018. Het fysieke aanbod levert in beperkte mate directe verkoop op, zo stelt Daan van Dooren van KPN in ICT&health, maar dat was ook niet het doel van de pilot. “De aankoop vindt uiteindelijk vaak online plaats. We willen hiermee ook maatschappelijk een verschil maken.”

KPN begon in 2018 met de verkoop van Vitaal Thuis aan consumenten. Tot die tijd werd de oplossing alleen via thuiszorgorganisaties geleverd. Op dit gebied loopt er ook nog steeds een business-to-business pilot in Helmond, samen met de gemeente en thuiszorgorganisaties Savant en Zorgboog. Afgelopen oktober meldde KPN op zijn zakelijke blog al dat de pilot een succes te noemen was

Focus Vitaal Thuis op consument

De focus met Vitaal Thuis ligt volgens Daan van Dooren, lead KPN Consumer Health / KPN Vitaal, momenteel op het consumentenaanbod. “Wij geloven dat met hulp van technologie mensen langer zelfstandig
thuis kunnen wonen en dat mantelzorgers ontlast worden.” Wel ziet KPN Health dat mensen nog niet gewend zijn om zelf de regie te pakken en een oplossing als Vitaal Thuis leefstijlmonitoring aan te schaffen, al blijkt dit gezien de winkelpilot geleidelijk te veranderen.

Overigens blijft KPN zich ook richten op thuiszorgorganisaties. “De groeiende werkdruk door vergrijzing maakt ook hier een transitie van het zorgaanbod nodig. Dat bleek ook wel bij veel activiteiten tijdens de e-healthweek. Technologie is echt niet dé oplossing, maar het is wel hard nodig om afdoende zorg thuis te blijven bieden. Zeker nu het personeelstekort groeit.”

‘Kijkje achter deur’ stelt gerust

Volgens Van Dooren helpt leefstijlmonitoring niet alleen met fysieke verlichting van de last die mantelzorgers dragen. Het ‘kijkje achter de deur’ stelt hen ook gerust. “Ze hoeven zich niet meer de hele tijd af te vragen of het goed gaat, zijn er als mantelzorger niet de hele tijd in hun hoofd mee bezig. Het beste compliment kregen we van een klant die teruggaf dat het met Vitaal Thuis voelde alsof je er een extra mantelzorger erbij hebt.”

In de pilot in Helmond wordt de zakelijke variant van Vitaal Thuis gebruikt. Ook thuiszorgmedewerkers helpt het wanneer zij een kijkje achter de deur krijgen. Van Dooren: “Zij kunnen zo ook gerichter zorg bieden als afwijkingen van het leefpatroon bekend zijn. Hoe eerder afwijkingen gesignaleerd worden, hoe groter de kans dat crisispieken voorkomen worden.”

Betere band met cliënt

Bovendien blijft er volgens Van Dooren door de leefstijlmonitoring meer tijd over voor een leuk gesprek. Medewerkers geven aan dat het voor hen een ideaalbeeld is wanneer zij af en toe vijf minuten rustig een kop thee of koffie met hun cliënt kunnen drinken. Zo bouw je een betere band op dan wanneer je elke keer gehaast zorgtaken uitvoert.”

ICT&health 1, 2019 verschijnt deze week.

Tags

Deel dit artikel

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen