Medische vragen mogelijk via chatfunctie mijnUMCG

22 mei 2019
Vrouw-laptop-patientportaal
Databeschikbaarheid
Nieuws

Het gaat om berichtenuitwisseling met zorgverleners bij wie mensen de afgelopen 12 maanden onder behandeling zijn geweest of die in het zorgteam zitten van de patiënt. Het UMCG benadrukt dat het berichtenverkeer via mijnUMCG, onderdeel van het EPD, in tegenstelling tot e-mailverkeer is beveiligd. Het beveiligde berichtenverkeer vervangt de huidige correspondentie via e-mail.

Tot nu toe konden patiënten alleen tijdens het telefonisch spreekuur medische vragen stellen aan hun arts, schrijft RTVNoord. Deze artsen en paramedici mogen medische vragen die per mail worden gesteld niet beantwoorden vanwege privacy-regels.

Meer eigen regie

Volgens het universitair ziekenhuis is berichtenverkeer via mijnUMCG een veilige en laagdrempelige manier om contact te hebben met behandelaars. Dit moet de eigen regie van patiënten op hun zorgproces en de gezondheid versterken.

De berichten die patiënten versturen, komen in eerste instantie binnen bij de medische administratie. Deze afdeling kan praktische vragen direct beantwoorden. Als het nodig is, stuurt de administratie het bericht door naar een betrokken zorgverlener. Ook zij kunnen berichten sturen naar hun patiënt die zelf, of waarvoor een gemachtigde, aangemeld is voor mijnUMCG.

Niet voor nieuwe klachten

De mogelijkheid om berichten te sturen is overigens alleen bedoeld voor medische vragen die betrekking hebben op lopende of recent afgeronde behandeltrajecten. Niet voor patiënten die dringend hulp nodig hebben of voor (nieuwe) klachten waarvoor de patiënt nog niet behandeld wordt in het UMCG, zo benadrukt het UMCG.

Het Groningse ziekenhuis werkt sinds december 2017 met een nieuw, geïntegreerd Elektronisch Patiëntendossier (EPD) van Epic. In het voorjaar van 2018 is daar het patiëntportaal mijnUMCG aan toegevoegd.