Menselijk aspect vaak onderbelicht bij ehealth innovatie

24 mei 2016
Nieuws
Vanuit haar professie schetst Anna Sort hoe gamification kan helpen om mensen te inspireren om op een creatieve manier problemen op te lossen, waarmee ook gedragsverandering veroorzaakt wordt. Gamificatie is het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext (zoals bij navigatie-apps, sociale media en in wetenschappelijk onderzoek) om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen.

Ook kan gamification helpen bij digitale adaptie, dus het verwerven van afdoende digitale kennis. Sort meent dat door gebruikers mee te nemen vanaf het begin van het ontwerp van nieuwe technologie of toepassingen, innovaties veel beter op deze gebruikers toegesneden worden, of het nu in de gezondheidszorg of willekeurig welke andere sector is.

Meer entertainmentwaarde verbetert gebruikerstevredenheid

Zo schetst de CEO van PlayBenefit hoe een app bedoeld voor jonge diabetici beperkt scoort op het gebied van tevredenheid over het gebruik omdat het vooral om iets gaat dat men moet gebruiken. Alles dat de app leuker in het gebruik maakt, de entertainmentwaarde vergroot, heeft een groot effect op de gebruikerstevredenheid en daarmee op het gebruik zelf.

Sort benadrukt dat je geen hardcore gamer hoeft te zijn om gamification te begrijpen, geen programmeur om digitale kennis op te doen. Wel moet je als health professional een bepaalde mindset hebben: de wil om dingen net even anders uit te proberen, om apps uit te proberen. “Je hebt een smartphone nodig en je moet jezelf open stellen. Als je de app niet begrijpt, is dat in eerste instantie de fout van de ontwerper, niet van de gebruiker.”