Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
Artikel delen

Merendeel gebruikers MijnIsala tevreden over patiëntportaal

Het merendeel van de patiënten van het Zwolse Isala ziekenhuis kent het patiëntportaal MijnIsala. Driekwart heeft het portaal al eens gebruikt of gaat dat doen. Steeds meer specialismen binnen het ziekenhuis bieden ook al de mogelijkheid tot een e-consult ter vervanging van het fysieke consult. Dat zijn enkele conclusies uit een onderzoek van het ziekenhuis onder 572 patiënten.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Het Isala stelt dat het afgelopen jaar hard gewerkt is om MijnIsala zo compleet mogelijk te maken. Dit onder het motto: (bijna) alles doen wij tegenwoordig digitaal en daar hoort het contact met het ziekenhuis ook bij. Vanaf 1 juli 2020 moeten alle ziekenhuizen toegang bieden tot medische en medicatiegegevens. In september 2019 boden 60 van de 73 ziekenhuizen met een eigen website deze toegang via een patiëntportaal.

Het Isala komt regelmatig met digitale initiatieven, zoals e-health toepassingen thuismonitoring voor risicozwangerschappen en het Connected Care-programma. Dit programma zich richt op het verlenen van zorg in de thuisomgeving van patiënten. Zo hoeven patiënten minder vaak naar het ziekenhuis te reizen en dus ook minder vaak een beroep te doen op hun naaste of mantelzorger.

Meeste patiënten kennen MijnIsala

Ruim 80 procent van de deelnemers aan het onderzoek kent MijnIsala. Driekwart zegt al eens te hebben ingelogd of gaat dat in de toekomst zeker doen. Wie inlogde, keek vooral of de persoonlijke gegevens klopten. 60 procent gaf via MijnIsala andere zorgverleners toestemming om in het dossier te kijken.

Een aantal specialismen in Isala maakt al gebruik van het e-consult via het patiëntportaal, zoals Nefrologie. De bedoeling is dat meer artsen hier gebruik van maken, zeker ook omdat 86 procent van de deelnemers graag gebruik wil maken van zo’n consult op afstand. De patiënten die dit liever niet doen, geven aan een persoonlijker gesprek fijner te vinden. ‘Dat is sneller en de kans op misverstanden is kleiner’, geven zij onder meer aan. Volgens e-health kennisinstituut Nictiz bieden 36 patiëntportalen inmiddels de optie van een e-consult.

Uitbreiding patiëntportaal

Drie kwart van de respondenten geeft aan MijnIsala te willen gebruiken om zich voor te bereiden op een afspraak. Behalve voor het e-consult zal MijnIsala in de toekomst dan ook vaker ingezet worden om patiënten voor te bereiden op onderzoeken of operaties. Maag- darm en Leverziekten zet bijvoorbeeld informatie over darmonderzoek klaar in het portaal.

69 procent van de respondenten zou gebruiken willen maken van de mogelijkheid om een herhaalrecept aan te vragen via MijnIsala. Als reden wordt gegeven dat dit vaak al automatisch gaat via de huisarts en de eigen apotheek.

Verder geeft driekwart aan dat zij de informatie in MijnIsala goed vindbaar en begrijpelijk vinden. Op de vraag hoe tevreden men is over het digitale patiëntendossier geeft dertig procent aan tevreden te zijn, een kleine veertig procent is enigszins tevreden. Slecht één procent is niet tevreden.

Tips voor verbetering

Tips voor verbetering of uitbreiding van MijnIsala waren er ook. Zoals de optie om röntgenbeelden te tonen of het portaal beter aan te passen op digitaal minder vaardige patiënten. Daarnaast vinden sommige mensen het portaal er ouderwets uitzien en vindt men het een nadeel dat MijnIsala (nog) niet goed te gebruiken is op de mobiele telefoon.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen