NHS berispt personeel wegens gebruik messaging apps

26 maart 2018
Doctor-texting-mobile-phone-ICThealth-scaled
Apps
Nieuws
Uit het rapport, gepubliceerd door mobiel technologiebedrijf CommonTime, komt verder naar voren dat circa 1 op de 50 NHS-werknemers een disciplinaire maatregel heeft gekregen als gevolg van het gebruik van mobiele messagingdiensten onder werktijd. Binnen de leeftijdsgroep 18-24 jaar had al bijna 10 procent een maatregel gekregen. Het onderzoek werd gehouden onder in totaal 800 werknemers, actief binnen verschillende afdelingen van de NHS. 43 procent van de respondenten, het equivalent van zo’n 500.000 werknemers, gaf aan mobiele messagingdiensten onder werktijd te gebruiken. Het gebruik ervan zorgde voor incidenten zoals vertrouwensschending en vermeend kwaadwillig gebruik. In sommige gevallen werd patiëntinformatie naar de verkeerde persoon gestuurd, soms zelf naar een vriend of kennis buiten de professionele sfeer. Ook werd via sociale media gevoelige informatie, zoals foto’s en medische gegevens, uitgewisseld.

Mobile messaging is een blijvertje

Het gebruik, en ook het misbruik, vindt volgens het onderzoek plaats in alle geledingen binnen de NHS. Ook meldt het rapport dat 39 procent van de NHS-werknemers niet op de hoogte was van de richtlijnen omtrent databescherming en privacy. Ondanks de soms alarmerende resultaten geeft bijna een derde van de respondenten aan dat de directe zorg aan patiënten zonder het gebruik van mobiele messagingdiensten in kwaliteit zal verminderen. In een reactie op het rapport erkende de NHS het alom geaccepteerde gebruik van messagingdiensten als communicatie tools tussen zorgverleners onderling en met patiënten en zal onderzoeken in hoeverre de organisatie secure messaging kan implementeren.