Programma

Nieuws
Tip hier de redactie
Bekijk overzicht
23 december 2016
Artikel delen

Nieuwe ontwikkeling sensorpak moet ouderen helpen met mobiliteit

Superflex, een start-up uit Californië, heeft naar buiten gebracht dat het werkt aan kleding met sensoren voor ouderen. Het pak moet deze ouderen helpen mobieler te zijn. Dit doet het pak door middel van motoren, waarmee ouderen ondersteunt worden bij opstaan en het optillen van ledematen.

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Waar de meeste bedrijven zich met wearables richten op het mobiele deel van de mensheid, richt Superflex zich op ouderen. Het nieuwe pak moet ouderen helpen mobieler te zijn, waarvoor de sensoren in het pak de postuur en beweging van het lichaam volgt. De informatie wordt in het pak verwerkt, waarop een motor assisteert wanneer de drager zich klaar maakt uit een stoel op te staan of de armen optilt.

Van soldaten naar ouderen

Superflex introduceerde al eerder eenzelfde soort pak voor soldaten, waarbij zij ondersteunt worden tijdens het tillen van zware spullen. Nu wilt Superflex hetzelfde idee naar de consument brengen. Om dit te bereiken zijn de robotica experts aangevuld met textiel- en modeontwerpers. Rich Mahoney, medeoprichter van Superflex, geeft aan dat het bedrijf ook een make-over is ondergaan in imago. Waar het eerder identificeerde als robotica-bedrijf, ziet het zichzelf nu als kleding innovatie bedrijf.

Verhogen van gebruiksvriendelijkheid

Het pak bevindt zich nu in de conceptfase. Belangrijke elementen in het ontwerp, zoals de plaatsing van batterijen, zijn nog niet vastgelegd. Ook moet het bedrijf een strategie verzinnen om de oudere bevolking te introduceren aan de nieuwe technologie. Om de gebruiksvriendelijkheid te bevorderen zal het bedrijf ervoor zorgen dat de gebruiker geen externe technologie nodig heeft om het pak te gebruiker, aldus Mahoney.

Introductie in 2018

Het Japanse Global Brain, een venture capital firma, investeerde al $10 miljoen in de innovatie. Mahoney geeft dan ook aan zich eerst te willen focussen op de Amerikaanse markt, maar daarna de Japanse markt te willen veroveren. Aangezien meer dan een kwart van de Japanse bevolking 65-plus is, vormt dit een grote mogelijkheid voor het bedrijf. Toch moeten ook de mensen in Japan nog even wachten op het pak; het pak zal pas in 2018 op de markt verschijnen.

Het toepassen van technologie in kleding om minder-mobielen te ondersteunen is niet compleet nieuw. Eerder was op ICT&health al een artikel te vinden over de scriptie van Bart Klaassen, waarin hij zijn sensorpak voor patiënten na een beroerte presenteerde.

Openingsmanifestatie 2021
Wilt u op 17 juni 2021 ook naar de ICT&health Openingsmanifestatie? Entreekaarten zijn gratis maar op is écht op! Dus wacht niet en meld u snel aan.

Relined digitale zorg

Tags

Deel dit artikel

Wilt u belangrijke informatie delen met de redactie?

Tip hier de redactie

Mis niks en ontvang de spannendste ontwikkelingen