Nokia verkoopt gezondheidsdivisie aan Withings

3 mei 2018
Nokia-thermo
Financiën
Nieuws

Nokia heeft de handdoek in de ring gegooid en gaat zijn activiteiten op het gebied van digitale gezondheid verkopen. De Finse leverancier gaat zich focussen op B2B-producten en -diensten en licentieactiviteiten. Daar past de consumentendivisie met producten zoals slimme weegschalen en thermometers niet langer bij. Overigens vallen er ook zakelijke producten en diensten onder de healthcare-activiteiten van Nokia.

Afgelopen februari maakte Nokia al bekend dat het bezig was met een strategische heroriëntatie. Toen liet de onderneming weten nog tevreden te zijn over de healthcare-divisie. Nu is het besluit gevallen om exclusieve verkooponderhandelingen te beginnen met Eric Carreel. Die is medeoprichter van de healthcare startup Withings die Nokia twee jaar geleden voor 170 miljoen euro kocht om meer te doen op het gebied van digitale gezondheid. Withings werd na de overname in 2016 geïntegreerd met de Nokia Technologies-activiteiten. Sindsdien heeft Nokia diverse health-producten uitgebracht, zoals smartwatches, terwijl het in 2017 ook overging tot het ombouwen van Withings-producten naar het Nokia-merk (Nokia Health Mate). Daaronder viel ook een patient care-platform dat gebruikt kon worden om meer inzicht te krijgen in de gezondheid van gebruikers. De bijbehorende app biedt datageschiedenis, gepersonaliseerd advies en coachingprogramma’s, waaronder een die zich specifiek richt op slaap. In januari werd het portfolio dan ook uitgebreid met slaapsensors. Nokia Sleep is een via WiFi aangesloten matje dat onder het matras wordt gelegd. Het biedt inzicht in de slaappatronen van de gebruiker.

Te weinig grip op markt gezondheidstechnologie

Uiteindelijk bleek Nokia te weinig grip te kunnen krijgen op de markt voor digitale gezondheidstechnologie. Nokia schreef in de tweede helft van 2017 ruim 140 miljoen euro af op de goodwill van de health-activiteiten. In het eerste kwartaal van 2018 leverde de divisie circa 16 miljoen euro omzet op. Naar verwachting zal de voor het tweede kwartaal van 2018 voorziene verkoop van Nokia Health Mate een forse verliespost opleveren. Vorig jaar oktober kondigde Nokia in een eerdere heroriëntatie aan dat het zich meer ging focussen op digital health en minder op producten voor virtual reality. Zo stopte het concern met de ontwikkeling van de VR-camera OZO om zich te richten op digital health, brand en technologie. Dat Ruim 300 mensen verloren hun baan verliezen als gevolg van de koerswijziging, voornamelijk in Finland, het VK en de VS. De OZO-camera technologie werd onder meer ingezet voor 3D-video's, al dan niet live, van complexe operaties.   Meer weten over zinnige zorginnovaties en de implementatie? Op 22 juni tijdens de ICT&health World Conference krijgen en delen honderden zorgprofessionals inzichten, antwoorden, handvatten en de beste voorbeelden. Wilt u ook aanwezig zijn? reserveer dan hier uw ticket! Want ook dit keer geldt, op is echt op.