NVZ: vierde awareness campagne ZEKER met Actiz

19 juli 2018
doctor-patient-bank-tablet
Databeschikbaarheid
Nieuws

In oktober 2018 start voor de vierde keer de campagne ZEKER. Tijdens deze campagne besteden deelnemende ziekenhuizen en zorginstellingen tegelijkertijd aandacht aan het veilig en verantwoord omgaan met gevoelige (digitale) informatie. Zo moet kennis en bewustzijn vergroten rondom privacy en informatieveiligheid verbeterd worden. De NVZ roept aangesloten ziekenhuizen en andere instellingen op om mee te doen

In de zorg worden veel gegevens uitgewisseld. Op papier, maar ook steeds vaker digitaal, zoals via EPD’s. Informatie die bijvoorbeeld via pc’s, tablets en smartphones toegankelijk is. Deze ontwikkeling vraagt volgens de NVZ om awareness - veilig en verantwoord gedrag van alle medewerkers in een organisatie. Het is echter nog lang niet altijd duidelijk wat veilig en verantwoord gedrag betekent voor zorgmedewerkers, wat wel of wat niet mag als het gaat om inzien of uitwisselen van medische informatie.

Onrechtmatig raadplegen EPD

Een recent voorbeeld van wat niet mag, is het inkijken door een aantal zorgmedewerkers van het Haagse Haga Ziekenhuis van het medisch dossier van reality-ster Samantha de Jong (Barbie). Zij werd in februari 2018 in het Haagse ziekenhuis werd opgenomen. In maart bleek uit eigen onderzoek dat 85 medewerkers het dossier onrechtmatig hadden geraadpleegd. Zij hadden geen behandel- of zorgrelatie met de patiënt. Privacy-toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens besloot een onderzoek uit te voeren en er werden zelfs Kamervragen gesteld. De betrokken Haga-medewerkers hebben inmiddels een waarschuwing gekregen en het Haga Ziekenhuis legt nog meer nadruk op het belang van de privacy van patiënten.

Awareness over privacy, informatiebeveiliging

De NVZ ontwikkelde vier jaar geleden de awareness campagne ZEKER om aandacht aan te besteden aan deze zaken. Zo kunnen medewerkers van zorginstellingen een online zelftest doen om hun kennis te testen over privacy en informatiebeveiliging. Daarnaast geeft de campagne tips en handvatten. Dit jaar organiseert de NVZ de campagne samen met brancheorganisatie Actiz (zorginstellingen en thuiszorg). Er komen verschillende nieuwe voorlichtingsmaterialen materialen beschikbaar. Ook de website zorgzekeren wordt vernieuwd. Het thema van 2018 is: Teken voor ZEKER. Vanaf augustus komt informatie beschikbaar over de ontwikkelde campagnematerialen. Zowel personen van de afdeling Communicatie, ICT en Informatieveiligheid kunnen zich aanmelden als contactpersoon.

Aandacht voor cybersecurity

De voorgaande campagne ZEKER in 2017 had vooral aandacht voor cybersecurity. Deze campagne werd door de NVZ samen met GGZ-Nederland georganiseerd. De derde ZEKER-campagne wees medewerkers op het belang van informatiebeveiliging in de zorg en gaf hen handvatten hoe om te gaan met gevoelige informatie. In totaal deden 80 ziekenhuizen en 50 GGZ-instellingen mee met de campagne.