Patiënten betrekken bij behandeling maakt e-health interventie effectiever

1 november 2016
Nieuws
Het primaire doel van PatientTIME was het ontwikkelen en evalueren van een patiëntgerichte interventie, waarmee patiënten met lymfklierkanker hun gesprek met de zorgverlener kunnen voorbereiden. Daarnaast was het een doel om na te gaan of het haalbaar is patiënten zelf een meer actieve rol te laten spelen bij deze ontwikkel- en evaluatieprocessen. De eerste conclusies waren positief, aldus het NIVEL.

In nauwe samenwerking met patiënten heeft het team achter het PatientTIME project informatie ontwikkeld in de vorm van korte videofragmenten. De fragmenten gaan over de barrières in communicatie met hun zorgverlener die patiënten ervaren. Verder bieden de videofragmenten mogelijke oplossingen om hoe hier mee om te gaan. Via een website is het materiaal verspreid en geëvalueerd.

Zelf consult voorbereiden

Patiënten konden op bovengenoemde  website ook een persoonlijk account aanmaken en op deze manier in hun eigen omgeving, in hun eigen tijd, eventueel met naasten het consult voor bereiden. Via het persoonlijke account werd informatie op maat aangeboden (afgestemd op de persoonlijke situatie van elke patiënt). Behalve het gebruik van een selectie videofragmenten was er de mogelijkheid een afsprakenagenda bij te houden, notities of vragen voor te bereiden en audio opnames van consulten op te slaan en terug te luisteren.

Deelstudies die in het kader van het onderzoek PatientTIME zijn uitgevoerd, richtten zich onder andere op de door patiënten ervaren belemmeringen en facilitators in medische communicatie, het participatieve ontwikkel- en evaluatieproces van een ehealth interventie, psycho-fysiologische reacties op het kijken naar videofragmenten, en de ervaringen met het op audio opnemen van consulten.