Patiëntenportaal Martini Ziekenhuis steeds vaker gebruikt

26 juli 2018
20-3-2-18-smartphone-gebruiker
Databeschikbaarheid
Nieuws

Het Groningse Martini Ziekenhuis is tevreden over het gebruik van het patiëntenportaal Mijn Martini. Een jaar na de start van het portaal hebben patiënten al ruim 6.500 keer op Mijn Martini ingelogd. Er werd van het portaal onder meer gebruik gemaakt om een uitslag te bekijken of een brief aan de huisarts te lezen.

Het aantal gebruikers van het patiëntenportaal groeit snel. Afgelopen juni alleen al werd bijna 4.500 keer gebruik gemaakt van het digitale portaal. Dit aantal stijgt elke maand, zo laat het ziekenhuis weten. Momenteel zijn onder meer persoonlijke gegevens, afspraken, brieven en uitslagen te vinden. Het portaal wordt ook steeds verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. In september vorig jaar liet kennisinstituut Nictiz weten dat al 34 ziekenhuizen een digitaal portaal hadden, een derde meer dan een jaar eerder. Regelmatig komen er ziekenhuizen bij die na invoering van een nieuw EPD ook een portaal invoeren. Vanaf uiterlijk 2020 moeten patiënten via een aan het EPD gekoppeld patiëntenportaal al hun bij het ziekenhuis beschikbare medische gegevens kunnen inzien of via een PGO kunnen opvragen.

Patiëntenportaal geeft steeds meer inzage

Via Mijn Martini hebben patiënten sinds vorig jaar online inzage in verschillende onderdelen van het persoonlijk medisch dossier. Dat is onder meer correspondentie tussen ziekenhuis en huisarts of het medicatieoverzicht na ontslag. Ook bevat Mijn Martini uitslagen van infectieonderzoek en labuitslagen van bloed- en urineonderzoek. Verder kan iedere patiënt zijn verwijzingen, geplande en eerdere afspraken, opnames en operaties bekijken. Onlangs zijn de radiologieverslagen en pathologieverslagen toegevoegd. Het Martini Ziekenhuis citeert Ferry Wijninga uit Aduard, die het patiëntenportaal als een aanwinst ziet: “Voorheen was ik voor informatie volledig afhankelijk van korte gesprekken met de medisch specialist. En vanwege de gevolgen van mijn beroerte kon ik die informatie amper bevatten en verwerken. Thuis kan ik op elk gewenst moment alle uitslagen en correspondentie rustig doorlezen. Het is fijn om over alle actuele gegevens te kunnen beschikken. Zo ben je als patiënt beter geïnformeerd en voorbereid op je eigen behandeling.”

Context geven belangrijk

Radioloog Dennis Rouw voegt hier aan toe dat patiënten zoveel mogelijk geholpen worden bij het gebruik. “Behalve inzicht in het medisch dossier, geven we ook enige context. We vertellen bij de uitslagen dat patiënten ze in samenhang moeten zien. En we leggen uit dat een verslag van een arts op basis van voortschrijdend inzicht of ziekteverloop kan veranderen. Zo leren patiënten hun medisch dossier beter lezen en leren wij informatie beter te delen. Dit hoort gewoon bij een ziekenhuis van deze tijd. Daar kun je maar beter in voorop lopen.” Via de website van het ziekenhuis kunnen alle patiënten van 18 jaar en ouder veilig inloggen op Mijn Martini met DigiD en sms-controle of met de DigiD-app. Alles wat de patiënt in Mijn Martini kan zien, kan ook geprint of op een eigen pc opgeslagen worden. In 2020 moet dit portaal patiënten de mogelijkheid bieden om te beschikken over het volledige medisch dossier, NAW-gegevens bij te werken, online afspraken te maken of wijzigen, online vragenlijsten in te vullen, een actueel medicatieoverzicht in te zien en gebruik te kunnen maken van een e-consult.

E-health voor betere zorg

Het Martini Ziekenhuis investeert naar eigen zeggen in dit soort e-health toepassingen omdat het adagium ‘Samen voor de beste zorg’ vraagt om het efficiënt en effectief delen van informatie tussen alle partijen die bij deze zorg betrokken zijn. Zo beschikken de zorgprofessionals, samenwerkingspartners en patiënten over de informatie die zij nodig hebben om als partner een bijdrage te leveren aan het zorgproces.