Patiëntportaal moet patiënten Zaans Medisch Centrum meer regie geven

29 augustus 2019
black women using laptop computer on the floor
Databeschikbaarheid
Nieuws

Behalve inzage in het medische dossier – zo worden huisartsenbrieven vanaf 2004 getoond - biedt het patiëntportaal meer functionaliteiten. Patiënten kunnen zelf online afspraken plannen, uitslagen van onderzoeken bekijken, vragenlijsten invullen en specifieke informatie vinden over de behandeling. Ook ontvangen gebruikers van MijnZMC een herinnering voor komende afspraken per sms of e-mail.

Extra functies patiëntportaal volgen

Via www.zmc.nl/mijnzmc kunnen patiënten inloggen. Hier staan ook veel gestelde vragen en instructievideo’s. Het portaal is zo ingericht dat het op elk beeldscherm bekeken kan worden – pc, tablet, smartphone. De komende tijd worden meer mogelijkheden aan het patiëntportaal toegevoegd, zoals het direct kunnen communiceren met zorgverleners.

Eric Ephraim, anesthesioloog in het ZMC, was betrokken bij de introductie van het portaal. “De kern is dat onze patiënten meer betrokken zijn bij de geboden zorg van onder andere onze medisch specialisten. De patiënt heeft zelf inzage in de dossiergegevens en uitslagen en kan bovendien veel zaken zelf regelen. Door dit inzicht in de behandeling en de uitslagen zijn zij beter voorbereid op het bezoek aan het ZMC. Zo kan onze patiënt steeds meer het heft in handen nemen ten aanzien van zijn/haar gezondheid."

Voldoen aan VIPP A2

EPD-leverancier ChipSoft schrijft dat het ZMC met het huidige EPD (HiX) straks nog beter de patiënt, de verwijzer en andere zorgverleners bediend door middel van een patiëntportaal, verwijsportaal en zorgverlenersportaal. Het portaal van ZMC is in staat om te voldoen aan de eisen van VIPP-module A2. Ziekenhuizen die aan digitaal stimuleringsprogramma VIPP deelnemen, moeten de diverse modules uiterlijk eind dit jaar afronden.

Zorgverleners kunnen voortaan inloggen op het Zorgverlenersportaal. Hiermee wordt de samenwerking tussen ZMC en eerstelijnszorgverleners in de regio versterkt. Zorgpartners zijn nauwer verbonden aan de organisatie én zijn altijd optimaal geïnformeerd, aldus ChipSoft. Verder wordt het Verwijsportaal door huisartsen in gebruik genomen. Met dit portaal zijn zij in staat om patiënten in een goede workflow te verwijzen naar het ziekenhuis. Zowel patiënten als huisartsen waren nauw betrokken bij de implementatie van de verschillende portalen.

Ziekenhuizen met het patiënt(en)portaal van ChipSoft en diens elektronisch patiëntendossier (EPD) HiX zijn sinds dit voorjaar technisch klaar om de gestelde VIPP-doelen te behalen uit de A-modules te halen. Het gaat om het VIPP-deel ‘Patiënt en Informatie’. ChipSoft maakte dit nieuws in juni bekend. Steeds meer ziekenhuizen voldoen via hun patiëntportaal aan VIPP-doelstelling A2.

Helft ziekenhuizen voldoet aan A2

Volgens de VIPP-Monitor voldoet inmiddels 100 procent van de aan VIPP deelnemende ziekenhuizen aan module A1 (ziekenhuis kan medische gegevens digitaal aanbieden aan patiënt via USB of andere fysieke dragers). 53 procent voldoet aan A2 (patiënt kan uiterlijk binnen 7 werkdagen medische gegevens inzien, downloaden en uploaden naar een PGO). Nog eens 43 procent heeft A3 al gehaald (extra stappen zoals 25 procent gebruik patiëntenportaal of PGO, de mogelijkheid om e-healthmetingen toe te voegen).